Blogzine

Hogyan használja a Z-gen az okostelefonokat?

Közösségimédia-platformok, streaming-szolgáltatások, folyamatos elérhetőség, állandó online jelenlét: a világnak 3-4 évtizeddel ezelőtt még fogalma sem volt arról, hogy a technológia rohamos fejlődése hova vezet. Ez nem csak digitális újdonságokat hozott magával, de a társadalmi struktúrákat és mechanizmusokat is átszervezte. A generációs elméletek megalkották a Z-gen, avagy az IT-generáció fogalmát, aminek tagjai már nem csak beletanultak, hanem bele is születtek a digitális érába, és annak működésébe.

Ők azok, akiknek már az internetelérhetőség és az okoseszközök használata alapértelmezett, ezáltal pedig jelentős változásokra sarkallják a tech-mágnásokat. Hogyan használják tehát a fiatalok az okostelefonokat? Miért érdemes figyelnie a mobilszolgáltató cégeknek az ő sajátos igényeikre? Ezekre a kérdésekre hoztunk most gondolatébresztő válaszokat.

A digitális trendeket meghatározó Z-gen

A generációs elméletek nagyjai általában mindig máshová datálják egy-egy új korszak kezdetét, ezért a Z-gennel kapcsolatban is több infót találni. A legtöbben viszont az 1996 és 2010 között született korosztályt nevezik így, pontosabban azokat, akiknek a digitális és virtuális világ a születésük első percétől az életük részévé vált.
Ennek a generációnak a tagjai már állandó kapcsolatban állnak a kortársaikkal és a külvilággal, naprakészek a világ politikai és társadalmi változásainak kérdéseiben, illetve nagyon nyitottak az újdonságok kipróbálására. “Mobile-First Generation”-nek (azaz a mobil első generációjának) is nevezik őket, ami már önmagában is előrevetíti, hogy mekkora mértékben befolyásolják a fogyasztói preferenciák és a digitális trendek alakulását.
Nem véletlen, hogy a tech-vállalatok és a mobilszolgáltató cégek külön figyelmet szentelnek az elvárásaiknak és szükségleteiknek. Pár évvel ezelőtt a Snapchat közösségi oldal munkatársai végeztek egy kutatást, amiben az Y-gen és a Z-gen felhasználói szokásait vizsgálták. Ebből a felmérésből már akkor is tisztán kirajzolódott, hogy a digitális bennszülötteket teljes mértékben meghatározza a mobiltelefonja: sokan közülük az online világ legfontosabb eszközének tartották, míg mások azt is elismerték, hogy a mobiljuk nélkül bizonytalannak érzik magukat.

Így működnek az okostelefon-használók fiataljai

Ahogyan az már a korábbiakból is kiderült, a fiatalok meghatározó szerepet töltenek be a digitális térben; rengeteg online tevékenységet végeznek mobiltelefonon keresztül. Leggyakrabban közösségi hálózatokat látogatnak és posztokat készítenek, üzenetküldő alkalmazásokat használnak, illetve streaming-szolgáltatásokon keresztül videókat, vlogokat néznek. Érdekesség, hogy a Z-gen a felmerülő adatvédelmi aggályokat is folyamatosan nyomon követi, ezért legtöbbjük privát böngészőablakon keresztül netezik, ami közben reklámblokkoló appokat is használ.

Népszerű appok a Z-gen körében

A fiatalok a közösségimédia-platformokon töltik az idejük nagy százalékát, ezt követően az üzenetküldő, illetve a zenéhez és a vásárláshoz szükséges alkalmazásokat pörgetik sokat. Ebből adódik, hogy a Meta-appok – mint Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger – kötelező jelleggel le vannak töltve a telefonjukra.
Nagy népszerűségnek örvend még mellettük a YouTube, a Spotify, de még annál is jobban a Tik-Tok, ami a koronavírus-járvány és a pandémia óta extrán nagy figyelmet kap a köreikben. Utóbbi példa jól mintázza, hogy a Tik-Tok körüli nagy figyelem után ma már a legtöbb vállalkozás és cég is ott promotálja a termékeit és a szolgáltatásait. Az élő közvetítéseket biztosító Twitch streaming platform, és az elsősorban gamereknek fejlesztett beszélgetős oldal, a Discord is a fiatalabb generációk által lett egyre elterjedtebb.
Végül, de nem utolsó sorban fontos megemlíteni, hogy a fiatalabb generációk sokkal tudatosabban kezelik az okoseszközeiket, ezáltal tanuláshoz és információszerzéshez is többször a kezükbe veszik azt. Gondoljunk csak a híres-neves Duolingo nyelvtanuló applikáció sikereire vagy a Kahoot-ra, aminek segítségével minden prezentációt meg lehet színesíteni egy villámkérdésekből álló kvízjátékkal.

Minden vállalatnak lépést kell tartania a Z-gen igényeivel

Egy szó mint száz, a mobilalkalmazásokat gyártó vállalatoknak és a mobilszolgáltató cégeknek állandóan lépést kell tartaniuk a kíváncsi fiatalok törekvéseivel és igényeivel, hiszen ők azok, akik szinte egy perc műve alatt újraírhatják és átalakíthatják a megszokott digitális struktúrákat. Ennek köszönhetően (az eddigiekhez képest is) egyre több olyan applikáció jelenik meg körülöttünk, amiknek segítségével egy gombnyomás után elintézhetjük a mindennapos teendőinket. Sőt, ma már kifejezetten fiataloknak szóló díjcsomagok is megjelentek a piacon, ezzel is támogatva őket a technológiai útmutatásban.

Megosztás