Blogzine

Mit jelentenek a különböző számok és betűk az abroncs oldalfalán?

Az abroncsok oldalfaláról rengeteg információ leolvasható a mérettől a gyártási éven a sebesség és súlyindexig, sokan azonban nem is tudják ezt. Pedig használt autós és abroncsvásárláskor jól jöhet ez a tudás, de új gumivásárlásra esetén is, hiszen ha tudjuk, mit veszünk, nehezebben vernek át minket. Lássuk, mit is minden olvasható le az abroncsok oldalfaláról?

Minden abroncson feltüntetik gyártót, valamit a márka és típusjelzést

Talán ez senki számára nem lesz meglepetés. Az egyes gyártók a saját abroncsaikra felteszik a nevüket, ahogyan az abroncsmintázat nevét és az egyéb márkajelzéseket, hogy lessen tudni pontosan melyik márka, melyik abroncstípusáról van szó. A gyártó neve vagy logója szerepel elől, ezt követi a mintázat megnevezése. A legnagyobb prémium gyártók neveit mindenki ismeri, mint a Michelin, a Goodyear, a Continental, vagy a Bridgeston, de bőven akad még márka a prémium, de a közép és alacsony kategóriába is – tudtuk meg az autógumi akció webáruház szakértőitől.

A méretszámok jelentéséről

A márka és típusjelzés után a méretszámokat találhatjuk. Amikor új abroncsot szeretnénk vásárolni, erre az adatra mindenképp szükség van, hogy megfelelő abroncs kerülhessen fel az autónkra. Ha nincs meg az autónk kiskönyve, akkor a meglévő abroncsokról így könnyedén le tudjuk olvasni a megfelelő méretet. A méret több számból és egy betűből áll, lássuk, melyik mit jelent?
Vegyük példának a 205/55 R16 méretet. Az első szám, jelen esetben a 205, a futófelület nagyságát adja meg milliméterben, tehát az abroncs külső és belső oldalfala közti nominális távolságot. A második szám a profilarányra utal, és százalékban adja meg, hogy a magasság a futófelület hány százaléka. Ebben az esetben 55 %. Az R a radiál abroncs rövidítése, míg a 16 a keréktárcsa átmérőt adja meg colban kifejezve, vagyis ebben az esetben egy 16 colos felnire illeszkedik fel az abroncs.

A terhelési és súlyindex fontosságáról

Amikor abroncsot vásárolunk, akkor a méretszámok után még egy számot és egy betűt szoktunk látni, melyek szintén fontos adatok a vásárlás során. A szám a terhelési indexre (loading index, LI) vonatkozik, míg a betű a sebességindexet (speed index, SI) adja meg. Az LI azt mutatja meg, hogy mekkora az a maximális súly, amit az abroncs képes elviselni. Ez jellemezően egy kerékre vonatkozik. Az SI pedig a maximális megengedett sebességet adja meg, amelyet a gumi még károsodás nélkül el tud viselni. Az autónk kiskönyvében erre is van gyártói javaslat, ettől eltérni, akárcsak a méret esetében, egyáltalán nem ajánlott.

DOT-szám, avagy mikor készült az abroncs

A DOT-szám segítségével pontosan információnk lesz arról, hogy az adott abroncs mikor is készült. A DOT-szám a 2010 után gyártott abroncsok esetében jellemzően négy számjegyből áll, az első kettő számjegy az adott gyártási év heteire vonatkozik, tehát hogy hányadik héten került gyártásra az abroncs, a harmadik és a negyedik pedig a gyártás évét mutatja.

Egyéb jelölések, amiket még leolvashatunk az abroncs oldalfaláról

A felsoroltakon túl még számos más jelöléssel is találkozhatunk az abroncsok oldalfalán. Megtudhatjuk, hogy defekttűrő-e az abroncs, téli, nyári vagy négyévszakos gumiról van-e szó, de már az elektromos autókra gyártott abroncsok is külön jelzést kapnak.

Megosztás