Riportok

19. heti riport: a LinkedIn IPO hete!

A Szilícium völgy heti szenzációja egyértelműen a LinkedIn tőzsdei kibocsátása (IPO-ja) volt. És az akörül kialakult izgalmak. A Valley Connectből Weiszbart Zsolt barátom együtt járt a Stanford Egyetemen az egyik LinkedIn vezetővel és számos érdekes infot kapott. Persze nem marad el a heti befektetési lista sem!

(1) INSIDER: Weiszbart Zsolt, Valley Connect* inkubációs programot vezető barátomat kérdezem a jelenségről: Hogy látod az elmúlt 1-2 évben a Szilícium völgyben a befektetők és a startupok számára miért volt „szitok” szó az IPO?

Stanfordon végzett, most a hazai startupokat támogatja - Weiszbart Zsolt

Weiszbart Zsolt:  Én nem mondanám, hogy a sztár startupok számára a Szilícium völgyben”szitok” szó az IPO, de mindenki tudja, hogy egy tőzsdei kibocsátással komoly transzparenciát kell vállalni. És ez ott sem „érdekük” a globális sztároknak, hiszen az alapítók elveszthetik fennhatóságukat a sztár cégek felett. Emiatt az alapítói félelem miatt az előző pár éves időszakban a technológiai cégeknek ez a transzparencia nem volt érdekük, hiszen ez egyfajta gúzsba kötöttség is, hiszen másképpen is meg tudták oldani a finanszírozást. Az alapítók képesek voltak ún. liquidity eventeket tartani, amely alapján képesek voltak nagy mennyiségű  pénzügyi forráshoz jutni, amely ugyan nem akkora, mint egy IPO, de jócskán képes komoly perspektívát adni (pl. a Twitter üzleti modell nélkül többszáz millió dollárt kapott már eddig is) Ebből a kockázati tőkés forrásból tehát nagy a választék, hiszen sorban állnak a befektetési bankok és alapok, hogy részesedést szerezzenek a startupokban.  Nem beszélve arról az új modellről, amit az orosz DST befektető cég FB-os befektetései után lett gyakorlat. (szerk.: lásd a DST tőzsdén kívül vásárolgatott a másodpiacon opciós részvényeket, és ebből lett a FB első 5 %-a.). A mostani LikedIn IPO, tehát ebben a „kényelmes” pénzügyi helyzetben forradalmi tettnek minősül és példaértékű.

(2.) INSIDER: Milyen furcsaságok voltak a LinkedIn IPO-ban? A Goldman vajon jól vagy rosszul szállt ki a deal-ből?

CNN chartja a kibocsátásról... szép!

Weiszbart Zsolt: A piaci szereplők nem tudtak semmilyen viszonyítási alapot mondani a valóságos árazásról, hiszen 5 éve nem volt ilyen jellegű kibocsátás. Teljes tanácstalanság uralkodott a piacon és szakértő, kibocsátó bankok körében. Egy héttel a kibocsátás előtt még 35 dollárt volt a kibocsátási ár. Ezt az utolsó pillanatban a több mint 30 százalékkal 45 dollárra emelték, amely szintén mutatja a komoly bizonytalanságot. De a piaci reakciók alapján még ez is kevés volt, mert dupla árazáson kezdődött a kereskedés, és közben 122,7 dollárra is felment az árazás, ami már a triplája az eredeti induló árnak. Azaz a kibocsátást irányító befektetési bankok az egyik oldalról alábecsülték a befektetők éhségét, a másik oldalról viszont a túljegyzés kapcsán látszik, hogy még az iparág befektetési nagyágyúi sem tudtak megfelelően beárazni egy ilyen sztár internetes kibocsátást. Ez utóbbit erősíti az a tény, hogy még maga a kibocsátásban résztvevő Goldman is a kereskedés indultakor, azonnal megszabadult a részvényeitól és 45 dollárért eladta azokat. Ezzel persze elszalasztva a későbbi sokkal magasabb árazást és a még nagyobb hasznot. Persze óvatosan kell nézni a IPO első időszakát, hiszen majd az idő eldönti, hogy valójában mit ér a LinkedIn a pénzügyi befektetők szemével…

(3) INSIDER: Itt arra gondolsz, hogy a LinkedIn eredeti pénzügyi teljesítménye nem áll köszönő viszonyban a mostani árazással?

Weiszbart Zsolt: Igen! Egyrészt a LinkedIn piaci értéke messze meghaladja a pénztermelő képességét, hiszen 2010-es évben csak 15 millió dollárnyi nyereséget tudott felmutatni. A mostani IPO-val a 100 millió felhasználóval rendelkező cégnek 9 milliárd dollár lett a piaci értéke. Ez 666-szorosa a piaci kapitalizációjának. Sőt ha a számok mögé nézünk, akkor látszik, hogy felhasználónként majdnem 100 dollárt ér egy LinkedIn felhasználó. Tehát  akkor a Facebook 600 milliós felhasználó bázisára alapozott cégérték becslés is immár megerősítést nyert a piac által, hiszen az elemzők egyre gyakrabban beszélnek a Facebook 50-60 milliárdos, sőt akár 80 milliárdos értékéről…. Persze ezek mellett a mega-számok mellett nem szabad megfeledkezni a kínai Facebook, a Renren 1 hónappal ezelőtti IPO-járól, amely nem éppen sikeresen folytatódott. Az IPO első napján a helyi sztár kibocsátási ára 14 dollár volt, majd közben felkúszott 24 dollárra, de mára visszaesett 12,45 dollárra… Tehát majd az idő eldönti, hogy pontosan mit ér LinkedIn.

(4.) INSIDER: Kik voltak a fő nyertesei a LinkedIn kibocsátásnak? Mit kaszáltak az eredeti tulajdonosok?

Reid Hoffman, alapító joggal örülhet

WEISZBART ZSOLT: Nyertesei a legelején csatlakozó dolgozók és alapítók voltak. A LinkedIn 2003-ban indult. A 2008-ban az opciós lehívás még 2,32 dollár volt, amely 2010-re is még csak 8,9 dollárnál volt. Ezeket a stanfordi évfolyam társamtól hallottam, aki a LinkedIn egyik felső vezetője. Akik anno ezekből a dolgozói opciókból vásároltak, azok mindenképpen nyertesek. Sőt aki időben kapcsolt és a dolgozói opciókat kissé magasabb áron megvette a a Second Marketen, az is kimagaslóan jó üzletet csinált. Ennek az ára még tavasszal 15-30 dollár között volt…

(5.) INSIDER: ÉS Te vettél a LinkedIn részvényekből?

WEISZBART ZSOLT nevet és a fejét rázza: Nem, sajnos nem vettem. Inkább a hazai induló startupokat segítem a rendelkezésemre álló sokkal kisebb tőkéből a Valley Connect* inkubációs programban, amellyel nyáron visszük az első hazai ötleteket a Szilícium völgybe.

(6.) INSIDER: Végül szerinted mik lesznek az elkövetkező időszak sztár kibocsátásai? És milyen várakozás előzi meg ezeket?

WEISZBART ZSOLT: A legnagyobb a Facebook lesz, Zynga, Groupon – persze a mikor és hogyant egyelőre senki nem tudja. Nem tudni, h a teljes kontrollt mikor akarják feladni az alapítók, de persze a találgatások már megindultak.

(* DISCLAIMER: A szerző is érdekelt a Valley Connect programban, annak szakmai részében segédkezik)

—–

A LinkedIn IPO-n kívül még ez történt a héten a Szilícium völgyben. Íme a szokásos heti mérőszámok:

19. HETI KOCKÁZATI BEFEKTETÉSEK:

– Lonely Girl alkotóinak a cége: EQUAL  3,5 M

– Intel, Time Warner betolt 23 M-et CrowdStar-ba

– Groupon ausztrál klónja: CatchOfTheDay.com.au és Scoopon.com.au kapott 80 M-et (!)

-Rent the Runway 15 M, Inbound Writer 2 M, Terracotta 23 M, Vyou 3 M, SQLstream 6 M, Vuclip 8 M, Saygent 1 M, Jibe 6 M, Fuse 2 M, Mongolab 3 M, Cognitive Match 6 M, Hara 25 M, BeeTV 1,5 M, Uma 1,1 M, Jobvite 15 M,

– Eventbrite 50 M (online ticket service)

– Onavo 3 M (Sequioia tette be és egy iOs app)

– Összesen: usd 277 M

19. HETI CÉGELADÁSOK:

OfficeSync  30 M, Packet Exchange 20 M, BzzAgent 60M, Landis+Gyr 2,3 mrd, 5 to 1 (Yahoo vette meg)  28 M,  Rosetta (Publicis vette meg cash-ben) 575 M – összesen:  usd 3,013 mrd


Megosztás