Egyetem közeli vállalkozások – Győr

Sorozatunkban a hazai egyetemek tudástranszfer szervezeteit vesszük sorra. Ezeknek köszönhetően egyre több diák, oktató és kutató vág bele spin-off cégek alapításába, és aktívabbá válnak a nagyobb vállalatokkal is a kutatási kapcsolatok. Első riportunkban a győri Széchenyi István Egyetemet mutatjuk be.

A győri egyetemen a hetekben nyílik meg az ország egyik első egyetemi inkubátorháza. Ezt az intézményben egy szerves fejlődés részének tekintik, már hosszabb ideje foglalkoznak a vállalkozások és a felsőoktatási intézmény közti tudástranszfer elősegítésével. Segítséget jelent ebben, hogy a közlekedési és távközlési műszaki főiskolaként indult egyetem kiváló kapcsolatokat ápol a hazai járműipar meghatározó vállalataival. A városban az Audival és részben hazai, részben külföldi tulajdonú beszállítóival egyre szorosabb a kapcsolat, 2012. januártól már három tanszéket magába foglaló Audi tanszékcsoport  működik az egyetemen. Ezen együttműködések során az egyetem szakemberei és műszerparkja segítségével olyan szolgáltatásokat nyújt , amelyek a bevételeken túl megismerteti őket a legújabb fejlesztések eredményeivel és az ezek során fellépő problémákkal.

Dr. Dőry Tibor, a Tudásmenedzsment Központ igazgatója e hagyományokra alapozva pezsgő start-up életet szeretne meghonosítani a kisalföldi városban. A gépészmérnök végzettségű szakember innováció-kutatóként dolgozott az MTA Regionális Kutatások Központjánál, később az Európai Bizottság Közös Kutatási Központjának sevillai intézetében tudástranszferrel és tudománypolitikával foglalkozott posztdoktori kutatóként. Így módja nyílt számos ismeret és tapasztalatában olyan rendszert kialakítani, ami mások tapasztalatait és legjobb gyakorlatait veszi figyelembe. Szerinte a legfontosabb a tudástranszfer kapcsán, hogy olyan diákokat neveljen az egyetem, akik nemcsak alkalmazottként tudják megtalálni a helyüket, hanem kreatívak, vállalkozó szelleműek, és ők maguk is képesek legyenek beosztottakkal bánni, sőt önálló vállalkozást indítani, annak növekedését irányítani.

Három éve indították útjára SZE-Duó pályázatukat, ahol diákok, oktatók és kutatók 2-4 fős csapatai tudtak ötletükkel együtt pályázni egy-egy prototípus elkészítésének támogatására. Felismerték azonban, hogy az ötletet a végtelenségig hajlamosak lennének ezek a csapatok tökéletesíteni, viszont ennek piacképessége nem élvezett igazán prioritást. Ezért mára pályázathoz illeszkedő olyan üzleti modell versenyt alakítottak ki, aminél elsődleges szempont az üzleti hasznosítás, illetve egy tudásvállalkozás elindítása. Ebben a kezdeményezésben a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara és a Győrben 2011-ben irodát nyitó PricewaterhouseCoopersszel együttműködve. Az egyetemen belül azt próbálják elfogadtatni, hogy a projekten dolgozók hozzá tudjanak férni az egyetem laborinfrastruktúrájához, illetve a csapatokat üzleti és projektmenedzsment képzésekkel is segítik.

A kiforrott üzleti modellel rendelkezőket az irodai infrastruktúra mellett különböző inkubációs szolgáltatásokkal, így belső és külső mentorok tanácsadásával és képzésekkel is segítik a vállalkozókat. Ezeket a szolgáltatásokat egyébként nyilvántartják és feljegyzik költségeit. A csapatokkal szerződéseket kötnek, akik üzleti siker esetén a szolgáltatások árát a már említett pályázatok fenntartására kívánják visszaforgatni. A Tudásmenedzsment Központ a már működő start-upokkal is együttműködik, szeretnék ha diákjaik oldhatnának meg egyes gyakorlatban felmerülő problémákat, feladatként kaphatnának fejlesztési projekteket. Ezt azért tartják fontosnak, hogy a diákok már az egyetemen vállalkozóként vagy alkalmazottként önállóan tudjanak összetett problémákat megoldani, amik a való életből származnak. Ennek egyik jó példája a győri Atrecto Kft. is, amibe több mint 200 millió forinttal kockázati tőkével szállt be a BNV Equity Alapkezelő. A HelloAndroid.com oldalt, az Android telefonok fejlesztőinek legnagyobb nemzetközi fórumát is birtokló fejlesztőcsapat az egyik legrégebbi okostelefon applikáció fejlesztő Magyarországon, így tanácsaik sokat jelentenek az új generáció feltörekvő vállalkozóinak.

A posztot eddig 1320 látogatónk olvasta.

Kapcsolódó posztok:

A bejegyzés kategóriája: Blogzine, Hazai pálya, Kutatás, Mobiltech
Kiemelt szavak: , , , .
Közvetlen link.

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>