Mikor lesz LED-lámpa az utcákon?

Mikor lesz LED-lámpa az utcákon?

Több hazai cég is foglalkozik LED utcai világtótestek fejlesztésével. Ezek elterjedése azért még néhány évet várat magára.

A fénydiódás technika sokat fejlődött az elmúlt években, a közvilágítás területén az igazi áttörést 4-5 év múlva várhatjuk. A hagyományos világtótestekhez képest jelentősen magasabb beruházási költségek és a technika további gyors fejlődése miatt ma még érdemes több műszaki, világítástechnikai lehetőséget mérlegelniük az üzemeltető önkormányzatoknak. A fejlesztéseknek hála 5-8 év múlva a fénydiódás lámpák beruházási és üzemeltetési költsége egyaránt akár 50 százalékkal is csökkenhet. A modernizálásban gondolkodó helyhatóságoknak és cégeknek addig érdemes a már meglévő eszközökön elérhető megtakarítással tőkét gyűjteni a teljes LED-re váltáshoz.

Az elmúlt években a LED-es világítástechnika számos gyermekbetegségét leküzdötték már a gyártók. A korai fénydiódás világítótestek még a közvilágítás területén kevésbé alkalmazható kékes-zöldes fénnyel üzemeltek, ma már a tiszta fehér fényt kibocsátó berendezések uralkodnak a LED-es lámpatestek piacán. Hasonlóan fontos előrelépést jelentett az elmúlt években a fényszórási jellemzők tökéletesítése, hiszen a modern közvilágítási eszközökkel szemben alapkövetelmény, hogy a kibocsátott fény legnagyobb része a megvilágítani kívánt területekre essen, csökkentve ezáltal a felhasznált energia mennyiségét és az egyre nagyobb gondokat okozó fényszennyezést.

„A fenti két jellemző ugyan mellékesnek tűnhet, de a tiszta fehér fényben például jobban láthatók a tárgyak kontúrjai, ami a balesetek számát csökkentheti. Nagyon fontos, hogy ez a fehér fény 2-3 évnél tovább is megmaradjon, és idővel ne színeződjön el. Hasonlóan mellékes problémának tűnhet a fénykibocsátás irányíthatósága is, de ez már zsebbe vágó kérdés, hiszen ma már akár kisebb teljesítményű lámpákkal is hasonlóan jó terület-megvilágítást lehet elérni, mint 3-4 évvel korábban nagyobb teljesítményű berendezésekkel. A kevesebb áramfogyasztás pedig ez esetben jelentős üzemletetési költségmegtakarítást is jelent” – mondja Horváth Szilveszter, a közvilágítási rendszerek modernizációjával és üzemeltetésével foglalkozó GREP Zrt. vezérigazgatója.

Az elkövetkező évek fő fejlődési iránya a diódák teljesítményének fokozása lesz a LED-es megoldások esetében. Amíg jelenleg a közvilágításban használt diódák darabja 1 watt felvett teljesítményből körülbelül 80-100 lumen fényáramot tud kibocsátani, 3-4 év múlva azonos villamosenergia-teljesítmény felvétel mellett ennek akár a kétszerese is elérhető lesz. Ezzel együtt fejlődnek majd a LED-es közvilágítási lámpák Achilles-sarkának tartott ún. meghajtó egységek is, amelyek nélkül a diódák nem tudnak fényt kibocsátani. Ma még ezek az eszközök jelentik a legnagyobb kockázatot a felszerelt lámpákban.

„Ez az a két fejlesztési, fejlődési irány, amely a leginkább hatással lehet a költségekre. A meghajtó egységek üzemeltetése kapcsán felgyűlő tapasztalat lehetőséget ad majd a karbantartási költségek pontosabb kalkulációjára, ezzel csökkeni fog a közvilágítás-modernizálási projektek kockázata. A teljesítmény növekedése és a lámpatestek ezzel párhuzamos zsugorodása akár 40-50 százalékkal is csökkenthetik az árakat és ezzel a beruházási költségeket, hiszen azonos fényviszonyok megteremtéséhez kevesebb dióda, kisebb hűtőbordák, kisebb lámpabúra, egyszóval kevesebb anyag kell majd. A hatékonyságnövelés pedig az áramfogyasztást csökkenti, és az üzemeltetést teszi majd olcsóbbá” – hangsúlyozza a vezérigazgató.

Jelenleg még jelentős üzemidő-tartalékkal rendelkeznek a hálózaton nagy számban fellelhető kompakt fénycsöves és nátriumos lámpák – teljes lecserélésük ezért sem indokolt. Európában jelenleg elsősorban kisebb méretű pilotprojektek zajlanak a LED-es közvilágítás kapcsán. Magyarországon eddig csupán két nagyobb fénydiódás fejlesztés zajlott le, az egyik Hódmezővásárhelyen (kb. 6700 lámpatest) jelentős pályázati támogatással, a másik Komlón (kb. 830 lámpatest) az önkormányzat és a GREP finanszírozásában.

Egy másik hazai cég, a Hofeka Kft. tavaly adta át a Margit-sziget futópályájának világtását, az eredetileg tervezett 70 wattos nátrium lámpatestek helyett 18 wattnyi LED beépítésével készült el a világítás. Ezzel a teljesítménycsökkentéssel évente közel 20 000 kWh, a jelenlegi villamosenergia-árakkal számolva 700 000 forint + áfa takarítható meg. A cég késztette az V. Kerület új főutcájának és a Deák tér LED-es világtását is. Ezek a beruházások nagyobb tőkét igényelnek, de hosszabb távon megtérülnek, és új teleptésnél már érdemes ezt választani.

A meglévő legrégebbi technológiát képviselő higanygőzös lámpatesteket is megérheti már LED-es technológiára cserélni. Ez esetben a megtakarítás akkora, hogy az már 8-10 éven belül megtérülhet. Azt azonban tudni kell, hogy egy megfelelő minőségű, 40-50 watt teljesítményű fénydiódás lámpatest telepítés költsége nagyjából 100.000 forint körül alakul. Ezzel szemben a még üzemképes, akár 8-12 évnyi üzemidő tartalékkal rendelkező, jó hatásfokú nátrium és kompakt fénycsöves lámpák előtétcseréje és szabályozhatóvá tétele 15.000 forint körül megúszható. Az így megtakarított pénz pedig idővel visszaforgatható ezeknek a lámpáknak a LED-re cserélésébe is” – hangsúlyozza Horváth Szilveszter.

Ráadásul a LED diódák legnagyobb tömegét ma még az autóiparban és a szórakoztató elektronikai eszközökben hasznosítják – a közvilágítási célra felhasznált mennyiség ezek mellett eltörpül, ezért a gyártóknak nem prioritás ezt a piacot kiszolgálni. Ennek az a hatása, hogy időnként megjelennek rossz minőségű, rövid élettartamú diódák egyes lámpatestekben. A másik negatívum pedig, hogy kis mennyiségben csak drágán lehet megvásárolni ezeket a fényforrásokat. Várhatóan 4-6 éven belül a modern, nagyteljesítményű és megbízható fénydiódák és vezérlőegységek gyártásának felfutásával viszont már közvilágítási célokra is megfizethető áron lehet majd beszerezni a garantált minőségű technikai eszközöket.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..