Blogzine

Az Indextools sikersztori és tanulságai

Az EEF és a Prezi közös e-breakfast rendezvényén Szőke Márton, a Yahoo-nak eladott Indextools cég alapítója, ma üzleti angyal, mesélt az izgalmas kezdetekről.

Megint egy jó kis beszélgetést hozott össze Záboji Péter, az EEF alapítója, a Seedcamp Budapest szervezője.

A Prezi.com Károly körúti főhadiszállásán pénteken reggel Szőke Márton (inkább többünknek csak Szőke Marci, tekintve hogy mindössze 31 éves) tartott lebilincselő előadást arról, hogyan indult a pályája, mik voltak a kezdeti buktatók.

A fél órás – igen hasznos – networkinget követően Péter szokásos laza stílusában szegezte neki kérdéseit Marcinak.

Kiderült, hogy Márton már 19 évesen, 1997-ben Bécsbe ment tanulni, mivel a közgázra (ma Corvinus) a felvételin egy ponttal lecsúszott.

Kinti tanulmányai során figyelt fel arra, hogy a diszkó előtt ácsorgó hosszú sorokat elválasztó korlátok és szalagok (plázás, illetve reptéri zsargonban az egérfuttatók) remek reklámfelületként szolgálnak.

Meg is kereste a forgalmazó (és gyártó) angol céget, és a kilencvenes évek vége felé behozta Budapestre ezt a niche üzletet, fel is futott a dolog.

Évente 60-80 milliós bevételt, és szép nyereséget ért el a cég.

 

„Nem igazán volt motiváció: 16 színű műanyag oszlopból, 12 féle szalagból és két méretből választhatott az ügyfél. Gondolhatjátok mekkora kihívás volt a munka…” – mesélte Marci a szép számban megjelent Startup vállalkozóknak.

Egy ilyen réspiaci termék sikere azonban nagyban múlik a netes megjelenésen, így Marciék mindent elkövettek, hogy a neten könnyen megtalálhatók legyenek egyedi „egérfuttatóik”.

 

Szőke Marci szerencséjére már ekkor, az Altavista, a Lycos és a Yahoo fénykorában, elkezdett keresőoptimalizálással (SEO) foglalkozó mérnökökkel együtt dolgozni. Három ilyen, vele egykorú, fiatalt meggyőzött: ne más témában alakítsanak saját céget, hanem csatlakozzanak hozzá, és foglalkozzanak SEO-val.

A SEO azonban nem épp az egyszerű üzleti modellről szól, folyamatos volt a konfliktus a nagy cégekkel, macska-egér játékot kellett játszani már a hősidőkben is.

Lásd egérfuttató :)))

Így jött az ötlet: olyan szoftvert készítenek inkább, amely a SEO kampányok hatékonyságát méri meg. Ez lett azután a hatalmas siker, az Indextools alapja.

 

A szoftver abban igazán egyedi, hogy nem a megszokott, szekvenciális adatbázis megközelítést alkalmazza, hanem egy egyszerűbb, gyorsabb modellt, algoritmust.

 

A MÁSK FAKTOR

A kiváló alaptudás azonban kevés a sikerhez. A terméket el is kell tudni adni.

A mérnököknek ebben volt nagy szerencséjük, hogy Szőke Marcira bízták magukat.

Őszerinte egy ilyen innovatív terméket egyből (!) Amerikában kell piacra vinni, ott megtapasztalni, hogy a nagy ügyfelek vevők-e rá. Ha ott működik, akkor majd (évek múlva) vissza lehet hozni Európába, akár még Magyarországra is.

A vállalkozók többsége ott rontja el, hogy fordítva gondolkodik, előbb itt, majd a régióban próbálja tesztelni. Csakhogy mire itt kiderül, jó-e a dolog, lehet, hogy egy-egy nagy konkurens már megcsinálta mindezt.

Marciék is majdnem elbuktak az Indextools-al. Nagyon megijedtek 2006-ban, amikor kiderült: a Google Analytics szoftvere ingyenesen jön piacra. (A Google felvásárolta az egyik nagy versenytársukat.)

Az Indextools kellően jó, sokkal jobban skálázható volt, de elérésben esélyük sem volt versenyezni a Google-lel. Bár addigra számos nagy és közepes cégnek eladták megoldásukat, muszáj volt befektetőt találni.

Ebben segített, hogy már évek óta erősen jelen voltak a „Völgyben”. San Joséban volt partnerük, majd számos kiállításon jelen voltak, és 100-150 cégen keresztül értékesítették termékeiket. Egy kiemelt partner segített végül abban, hogy a Yahoo illetékes vezetője felfigyeljen rájuk.

Mint kiderült, korábban is próbálkoztak a Yahoo-nál, de „egy 120 oldalas kérdőív kitöltése után” sem sikerült érdemi tárgyalásokat kicsikarni.

Hamar világossá vált: rossz helyen próbálkoztak. Az újabb megkeresés ugyanis sikerrel járt.

Igaz a folyamat fájdalmasan lassú volt, még a Microsoft akkori felvásárlási ajánlata is alaposan bekavart.

Végül mégis megszületett a deal.

A vételár üzleti titok, annyit tudni: több milliárd forintot fizetett anno 2008 áprilisában a Yahoo az Indextools-ért.

Nem is csoda, ha Marci most angyal befektetőként, több projekten dolgozik párhuzamosan.

Drukkolunk neki, hogy minél több kezdő céget juttasson el a nemzetközi sikerig!

Megosztás

3 thoughts on “Az Indextools sikersztori és tanulságai

Comments are closed.