Pörög az IoT (M2M) a szállításban is

20%-kal nőtt a szállítmányozásban alkalmazott M2M-eszközök száma Magyarországon.

Látványosan bővült a hazai telematikai piac az elmúlt évben: a járműkövetés és hasonló alapvető szolgáltatások széleskörű elterjedését követően tavaly már az olyan újabb, összetettebb M2M-megoldásokat keresték egyre nagyobb számban a fuvarozók, amelyek alkalmasak például az üzemanyag összetételének ellenőrzésére, a járművezetők vezetési stílusának elemzésére vagy akár a rakományra vonatkozó adatok valós idejű monitorozására is – derül ki a WebEye Magyarország elemzéséből.

A szállítmányozás és a logisztika azon területek közé tartoznak, ahol az elmúlt években a leggyorsabb volt a gépek közötti, automatikus adattovábbításon alapuló, úgynevezett M2M-technológia terjedése. 2014-ben a közúti áruszállítás résztvevői például 20%-kal több telematikai eszközt használtak, mint az azt megelőző időszakban. Míg korábban a járművek helyzetének, útvonalának és sebességének nyomon követésére irányuló eszközök terjedése nyomán nőtt az ilyen típusú adatkapcsolatok száma, addig az elmúlt évben már a komplex információszolgáltatást biztosító megoldások járultak hozzá a telematikai piac további bővüléséhez.

Az elmúlt időszakban elsősorban az összetettebb telematikai megoldások iránt nőtt meg az érdeklődés. Ennek a hátterében az áll, hogy a fuvarozók többsége már a korábbi években is rendelkezett legalább egy alapszolgáltatással, amelynek használata során pozitív tapasztalatokat szerzett az M2M-technológiában rejlő kényelmi funkciókról és megtakarítási lehetőségekről. Ezekre alapozva egyre többen érdeklődnek az olyan egyedi, testre szabott szolgáltatások iránt, amelyekkel tovább javíthatják működésük hatékonyságát” – mondta el Nagybalyi Nándor, a WebEye Magyarország kereskedelmi igazgatója.

2014-ben a logisztikai szektor szereplői által leginkább keresett telematikai szolgáltatások közé tartozott az üzemanyagszint mérésére szolgáló megoldás, illetve az elektronikus útdíj bevallására használt fedélzeti egység. Számottevő mértékben hozzájárultak még a fuvarozók által használt M2M-eszközök számának növekedéséhez az olyan újdonságok, mint a vezetéssel és pihenéssel töltött idő nyomon követését, illetve a tachográf adatok távoli letöltését segítő eTachograph, valamint a járművezetők vezetési stílusát elemző új fejlesztés.

A telematikai piac bővülésében szerepet játszott az is, hogy az elmúlt időszakban számottevő mértékben megnőttek a közúti áruszállítást érintő terhek, így a fuvarozók már tudatosan keresik az olyan megoldásokat, amelyek segítségével csökkenteni tudják kiadásaikat. A szállítmányozás során használt legújabb M2M-alapú szolgáltatások az üzemanyag-költségek, a gyorshajtás vagy túlvezetés miatt kiszabott bírságok és a járművek nem megfelelő üzemeltetésére visszavezethető amortizációs kiadások visszaszorításához egyaránt hozzájárulnak.

A szállítmányozó, fuvarozó vállalatokon túl a logisztikai szektor további szereplői is egyre nagyobb arányban támaszkodnak a telematikai eszközök által előállított adatokra. A nagy értékű rakomány valósidejű nyomon követése, a gyorsan romló áru szállítási útvonalának, idejének megtervezése és betartása a megbízó számára elengedhetetlen feltétel, így tavaly már számos esetben nem csak a fuvarozó vállalatok, hanem a megbízók körében is felmerült az igény az ilyen típusú szolgáltatások segítségével begyűjthető információk iránt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..