Egyre nagyobb tempóban nő a hazai online B2B kereskedelem

Akár be is hozhatjuk a 4-5 éves lemaradásunk a globális piac trendjeihez képest a gyors felpörgésnek köszönhetőn. Ráadásul szakértői becslések szerint a globális B2B e-kereskedelem növekedési üteme a legfejlettebb országokban már a következő években lassulni fog. Az egyre több, online csatornát használó hazai beszerzőknek köszönhetően néhány éven belül itthon is hétköznapivá válhat az online B2B értékesítés. A Tablazat.hu online beszerzési portál az elmúlt három év 40 ezer ajánlatkérésére alapozva vizsgálta a hazai beszerzői szokások változását.

Egyre több hazai cég használ online csatornákat beszállító-kereséshez és beszerzések lebonyolításához, ráadásul a beszerzők is egyre céltudatosabban keresnek beszállítói partnereket. A Tablazat.hu több mint 9000 aktív ipari beszerzőjének 40 ezer ajánlatkérését elemezve az látszik, hogy 2013 és 2015 között csaknem 10 százalékkal nőtt az ajánlatkérések éves átlaga, tehát egyre nagyobb a beszerzői igény a költséghatékonyabb megoldások iránt. Ezt az is erősíti, hogy a Tablazat.hu-hoz 2015-ben több mint kétszer annyi visszajelzés érkezett sikeres beszerzésről, mint két évvel ezelőtt. A Tablazat.hu folyamatosan bővülő cég- és termékadatbázisával segíti a hazai beszerzők és beszállítók partner-, termék- és szolgáltatáskeresését, adásvételek lebonyolítását és hosszú távú üzleti kapcsolatok kialakítását és fenntartását.

„Míg egyes fejlettebb piacokon a cégek 30-40, Kínában pedig több mint 50 százaléka használja az online lehetőségeket az ipari beszerzések során, addig Magyarország egyelőre 4-5 éves lemaradásban van. A hátrány azonban ledolgozható, tapasztalataink és adataink szerint a növekedés ma már egyre gyorsabb. Azt látjuk, hogy a beszerzők egyre inkább megismerik az online beszerzés kényelmi, hatékonysági és költségbeli előnyeit, így a több éven vagy évtizeden keresztül megszokott offline módszereket egyre többen egészítik ki vagy helyettesítik online csatornákkal” – magyarázza Kócsi Norbert, a Tablazat.hu beszerzési szakértője.

A Tablazat.hu októberben csaknem 200 beszerzőt kérdezett meg a beszerzési folyamat alatt tapasztalt nehézségekről. Válaszaikban leggyakrabban azt nehezményezik a beszerzők, hogy körülményes és időigényes megtalálni a megfelelő beszállítót, de az igényelt termékhez szükséges információk hiányára és a beszállítók ajánlatainak minőségére is többen panaszkodnak. Ha a beszállítók nem szentelnek kellő figyelmet arra, hogy könnyen elérhetőek legyenek és kellő mennyiségű információt biztosítsanak a beszerzők számára, komoly összegektől eshetnek el, és a piac gyors reakcióidejű, nyíltan kommunikáló szereplői szerezhetik meg, az akár hosszú távra beszállítót kereső ügyfeleket.

Az évek során az online beszerzési folyamatokhoz egyre inkább hozzászokó beszerzők és beszállítók közötti kommunikáció minősége és intenzitása jelentősen változott. „Ahogy mindkét fél egyre inkább él az online adásvétel lehetőségével, úgy válnak egyre pontosabbá a beszerzői ajánlatkérések, és egyre gyorsabbakká a beszállítói reakcióidők. Ennek eredményeként 2013-ról 2015-re több mint 60 százalékkal csökkent a beszerzési folyamat átfutási ideje. Ezért is érdemes nagy hangsúlyt fektetni a beszerzőknek szánt, informatív útmutató tartalmakra, amelyeknek köszönhetően a beszerzők igényeiket pontosabban körül tudják határolni, és így a beszállítók is pontosabb ajánlatokat tudnak adni, elhúzódó egyeztetések nélkül” – tette hozzá Kócsi Norbert.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .