A digitalizáció átírja a divatipart

A fogyasztók bárhol és bármikor elérhető vásárlói élményt keresnek, a kollekciók soha nem látott gyakorisággal cserélődnek, ezért a divatipari vállalatok kénytelenek átalakítani a beszállítói kapcsolataikat.
A divat- és életmódiparban tevékenykedő vállalatoknak gyorsan és rugalmasan kell működniük, ha meg akarnak birkózni a fogyasztók változó vásárlási és kommunikációs szokásai okozta kihívásokkal. A folyamatos online jelenlét és a digitális csatornák biztosítása már alapelvárás és a fast-fashion üzletek is komoly hatást gyakoroltak az iparágra. A vállalatok kénytelenek egész beszállítói rendszerüket az új fogyasztói igényekhez alakítani, így nem meglepő, hogy jelenleg a divatipari vállalatok közel 40%-a keres olyan új beszállítókat, akik képesek még jobban kielégíteni a vásárlók igényeit. A Roland Berger legújabb kutatásában a divat- és cipőipar döntéshozóinak a beszállító menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatait mérte fel. A kutatásból kiderül, hogy csupán minden ötödik vállalat rendelkezik professzionális beszállító menedzsment rendszerrel.

„A divat- és életmódipar gyökeres változáson ment keresztül az elmúlt 20 évben.” A márkák nem ritkán évi 40 kollekciót mutatnak be, a webshopok pedig képesek garantálni a másnapi kiszállítást és kifejezetten kedvező visszaküldési opciókat biztosítanak. Az online csatornákon a vásárlóknak lehetőségük van kommunikálni, inspirációt szerezni, megosztani élményeiket – bárhol és bármikor. A digitalizáció alapjaiban változtatta meg az emberek vásárlási szokásait.” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere.
Nem meglepő, hogy sok divatipari vállalat számára kihívást jelent, hogy lépést tartson ezekkel a trendekkel és fejlődőképes maradjon. „Már régen nem a belvárosi kirakatok határozzák meg, hogy mi lesz a következő őrület a divat világban.” – tette hozzá Schannen.

Csupán minden ötödik vállalat rendelkezik kiépített beszállítói menedzsment folyamatokkal
A divatiparban hatalmas a verseny és a többcsatornás vásárlói élmény biztosítása közel sem elegendő a nyeréshez. A teljes beszállító láncnak agilissá kell válnia és alkalmazkodnia kell az üzleti igényekhez. A Roland Berger kutatásából kiderül, hogy már a vállalatok is felismerték a problémát: a vállalatok több mint fele egyetértett azzal, hogy a dinamikus beszállító menedzsment kulcsfontosságú a vállalati stratégia kialakítása során. Ezzel együtt még mindig sok olyan vállalat van, ahol nem ismerik fel, hogy a beszállító fejlesztés elengedhetetlen a megfelelő többcsatornás kínálat kialakításához.
A megkérdezett vállalatok 29%-a mondta, hogy a beszállító menedzsment jelenleg szerves része a stratégiájuknak, és csupán a cégek 20%-ánál van kiépített beszállító menedzsment és fejlesztő rendszer. A válaszadó cégek több mint 40%-a jelenleg és folyamatosan keres új beszállítókat.

Schannen szerint „nem elég csupán fizikailag közel lenni a beszállítókhoz”. A vállalatok csak akkor lehetnek sikeresek a többcsatornás iparágban, ha egy dinamikus és rugalmas beszállító lánc áll a rendelkezésükre. „Az egész beszerzésnek gyorsabban kell reagálnia, agilisabbnak, innovatívabbnak, digitálisabbnak kell lennie. A dinamikus beszállító menedzsment ebben segít. Az egész folyamatnak tökéletesen kell kapcsolódnia, az elejétől a végéig – ez elengedhetetlen a sikerhez.”

Dinamikus beszállító menedzsment – csoportspecifikus elemzés
A dinamikus beszállító menedzsment kiépítéséhez az első lépés a beszállítói lánc rendszeres stratégia elemzése. Ehhez elsősorban képességeik szerint csoportokba kell sorolni a beszállítókat. Például egy csoportba kerülnek a gyors és rugalmas beszállítók, egy másikba a kreatív gyártók, akik nagyszerű új kollekciókat biztosítanak és megint egy másik csoportba a speciális rendeléseket teljesítő cégek. Minden csoporthoz egyedi pontrendszert kell kialakítani, ami alapján a beszállítókat rendszeresen értékelni kell így mindig szemmel tartható az aktuális státuszuk a stratégia célokhoz képest.
„A divatipari vállalatok ebből a dinamikus beszállító menedzsment rendszerből kapott adatokra tudnak építkezni és a rendszer alapján aktívan irányítani és fejleszteni a beszállítókat. Ez pedig elengedhetetlen a teljeskörű, sikeres működéshez.” – mondta el Schannen. Egy ilyen menedzsment rendszer lehetővé teszi, hogy a vállalatok növeljék a beszerzés gyorsaságát és rugalmasságát, javítsanak a beszállítók megbízhatóságán és csökkentsék az amortizáció mértékét. Ha az egyéni vállalatok el tudják ezt érni, akkor az egész iparág profitálhat az optimalizált folyamatokból.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .