A digitalizáció átírja a divatipart

A fogyasztók bárhol és bármikor elérhető vásárlói élményt keresnek, a kollekciók soha nem látott gyakorisággal cserélődnek, ezért a divatipari vállalatok kénytelenek átalakítani a beszállítói kapcsolataikat.
A divat- és életmódiparban tevékenykedő vállalatoknak gyorsan és rugalmasan kell működniük, ha meg akarnak birkózni a fogyasztók változó vásárlási és kommunikációs szokásai okozta kihívásokkal. A folyamatos online jelenlét és a digitális csatornák biztosítása már alapelvárás és a fast-fashion üzletek is komoly hatást gyakoroltak az iparágra. A vállalatok kénytelenek egész beszállítói rendszerüket az új fogyasztói igényekhez alakítani, így nem meglepő, hogy jelenleg a divatipari vállalatok közel 40%-a keres olyan új beszállítókat, akik képesek még jobban kielégíteni a vásárlók igényeit. A Roland Berger legújabb kutatásában a divat- és cipőipar döntéshozóinak a beszállító menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatait mérte fel. A kutatásból kiderül, hogy csupán minden ötödik vállalat rendelkezik professzionális beszállító menedzsment rendszerrel.

„A divat- és életmódipar gyökeres változáson ment keresztül az elmúlt 20 évben.” A márkák nem ritkán évi 40 kollekciót mutatnak be, a webshopok pedig képesek garantálni a másnapi kiszállítást és kifejezetten kedvező visszaküldési opciókat biztosítanak. Az online csatornákon a vásárlóknak lehetőségük van kommunikálni, inspirációt szerezni, megosztani élményeiket – bárhol és bármikor. A digitalizáció alapjaiban változtatta meg az emberek vásárlási szokásait.” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere.
Nem meglepő, hogy sok divatipari vállalat számára kihívást jelent, hogy lépést tartson ezekkel a trendekkel és fejlődőképes maradjon. „Már régen nem a belvárosi kirakatok határozzák meg, hogy mi lesz a következő őrület a divat világban.” – tette hozzá Schannen.

Csupán minden ötödik vállalat rendelkezik kiépített beszállítói menedzsment folyamatokkal
A divatiparban hatalmas a verseny és a többcsatornás vásárlói élmény biztosítása közel sem elegendő a nyeréshez. A teljes beszállító láncnak agilissá kell válnia és alkalmazkodnia kell az üzleti igényekhez. A Roland Berger kutatásából kiderül, hogy már a vállalatok is felismerték a problémát: a vállalatok több mint fele egyetértett azzal, hogy a dinamikus beszállító menedzsment kulcsfontosságú a vállalati stratégia kialakítása során. Ezzel együtt még mindig sok olyan vállalat van, ahol nem ismerik fel, hogy a beszállító fejlesztés elengedhetetlen a megfelelő többcsatornás kínálat kialakításához.
A megkérdezett vállalatok 29%-a mondta, hogy a beszállító menedzsment jelenleg szerves része a stratégiájuknak, és csupán a cégek 20%-ánál van kiépített beszállító menedzsment és fejlesztő rendszer. A válaszadó cégek több mint 40%-a jelenleg és folyamatosan keres új beszállítókat.

Schannen szerint „nem elég csupán fizikailag közel lenni a beszállítókhoz”. A vállalatok csak akkor lehetnek sikeresek a többcsatornás iparágban, ha egy dinamikus és rugalmas beszállító lánc áll a rendelkezésükre. „Az egész beszerzésnek gyorsabban kell reagálnia, agilisabbnak, innovatívabbnak, digitálisabbnak kell lennie. A dinamikus beszállító menedzsment ebben segít. Az egész folyamatnak tökéletesen kell kapcsolódnia, az elejétől a végéig – ez elengedhetetlen a sikerhez.”

Dinamikus beszállító menedzsment – csoportspecifikus elemzés
A dinamikus beszállító menedzsment kiépítéséhez az első lépés a beszállítói lánc rendszeres stratégia elemzése. Ehhez elsősorban képességeik szerint csoportokba kell sorolni a beszállítókat. Például egy csoportba kerülnek a gyors és rugalmas beszállítók, egy másikba a kreatív gyártók, akik nagyszerű új kollekciókat biztosítanak és megint egy másik csoportba a speciális rendeléseket teljesítő cégek. Minden csoporthoz egyedi pontrendszert kell kialakítani, ami alapján a beszállítókat rendszeresen értékelni kell így mindig szemmel tartható az aktuális státuszuk a stratégia célokhoz képest.
„A divatipari vállalatok ebből a dinamikus beszállító menedzsment rendszerből kapott adatokra tudnak építkezni és a rendszer alapján aktívan irányítani és fejleszteni a beszállítókat. Ez pedig elengedhetetlen a teljeskörű, sikeres működéshez.” – mondta el Schannen. Egy ilyen menedzsment rendszer lehetővé teszi, hogy a vállalatok növeljék a beszerzés gyorsaságát és rugalmasságát, javítsanak a beszállítók megbízhatóságán és csökkentsék az amortizáció mértékét. Ha az egyéni vállalatok el tudják ezt érni, akkor az egész iparág profitálhat az optimalizált folyamatokból.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .