Entrepreneurship itthon is!

Záboji B. Peter az első itthon, aki elkezdte oktatni és hinteni az “entrepreneurship” üzleti szellemiséget. Hétfőn volt a 4. ilyen kurzusának döntője, a CEU-n. Előre bocsátom: nagyon színvonalas volt! Olvassatok bele, hogy mire is jó ez az “entrepreneurship” és milyen projekteket eredményezett?

A ZÖLD ZAKÓS MESTER

Május 30-án csaknem 70-en vettek részt Záboji B. Peter, és az European Entrepreneurship Foundation (EEF) 2011-es tavaszi kurzusának bemutatóján. A magyar származású és

A mester és a vendég előadók

világutazó Peter, rikítóan zöld zakóban, mindenkit megragadó vehemenciával és mindent elsöprő lelkesedéssel indította az angol nyelvű bemutatóját. Egyből példát mutatva arról, hogy az igazi “entrepreneur” igazából csak egy nagyon rámenős, életvidám, és tettre kész alkat lehet, aki nem ismer lehetetlent – még akkor sem, ha a prezentációját kiszolgáló Prezi.com-os anyagban néha elakad az animáció fonala vagy megvicceli a mikrofon. Vagy Peter akkor nem ismert kegyelmet, ha az egyik startup nem adta le időre a prezentációját! Hiszen ezt a csapatot, a kurzusvezető mesteri szigorral nem engedte fellépni – respekt a következetességért! Ez itthon hiány.

A PROFI VERSENYISTÁLLÓ

Gondolom ilyen jóhangulatú volt az oktatás (ezt a website-jukról szedtem le)

Az “entrepreneur” hazai nagymesterét és szószólóját, már több hazai rendezvényen hallottam, de igazából ez volt az első olyan megnyilatkozása és bemutatója, amiből az igazi szakmaiságára ráláthattam – szóval elég kíváncsi voltam előzetesen, hogy milyen “verseny istállót” állított össze a mester a szigorúan angol nyelven folyó rendezvényre. Ugyan a diákok a bemutató végén nem kaptak diplomát, de így is ünnepélyesre és nagyívűre sikeredett a kurzus zárás. Peter joggal arathatta le a bemutatót követő mini- ropis és boros party-n a közönség dicsérő szavait. Szinte mindenki el volt ugyanis ájulva a bemutatkozó 6 ötlet prezentálási képességén, a prezentációk profizmusán – látszott, hogy Záboji mester a “startup versenylovakat” megfelelően “trenírozta”. A prezentációs színvonal alapján a bemutatók abszolút szerepelhettek volna bármelyik londoni, vagy párizsi startup versenyen. Az angol előadásmód és prezentációs struktúra fergetegesen profi volt!

AMI HIÁNYZOTT

A mester drukkol a Certii-nek. Sejtette már?

Sőt nekem inkább az volt a benyomásom, hogy maga a prezentációs minőség és előadói képesség messze felülmúlta a mögöttes ötletet és annak szakmai fundamentumát. Ez utóbbinál nem érzékeltem, hogy bármiféle komoly piaci bench-, trendkutatás is folyt volna a háttérben. A bemutatott ötletek egy része szerintem szakmailag gyengébb lábakon állt, és még azok az ötletek, amelyek “funky-sak” voltak (lásd funky biznisz), azok sem voltak megfelelő szakmai (pl. technológiai) kontextusba helyezve. Ebbe érdemes lett volna szerintem külső szakértőket bevonni akár az internetes, akár más szektorokból.

A tréningelés és “edzés” pozitív számlájára írandó azonban, hogy mindegyiknél szépen ki volt emelve a csapat és annak kompetenciája, illetve a megfelelő üzleti modell. Ez dicséretes!

A VERSENYISTÁLLÓ ÉS LOVAI

Az idei SUU-n Makra Zsolt (Docler Investment)  örökbecsű keynote-jában (VIDEO ITT) említette azt a diszciplínát, hogy “igazából nem a versenylóra, hanem a jó zsokéra tesz a befektető”. Nos itt is ez volt a meghatározó: igazán klassz “zsokékkal” ismerkedtünk meg, a “versenylovak” (= ötletek) pedig inkább csak “asszisztáltak” a zsokéknak. No de nézzük meg milyen volt a felhozatal!

NÁLAM NYERT: A JÓSZAKI!

A jószakik és klassz animációjuk - killer volt!!

Sajnos elfogult vagyok, mert a Jószaki (vagy itteni nevén: BestExpert.net) ötletadóit régóta ismerem: Terray Tamás, társgründoló a SUU-ban, régi szaki, Benedek Balázst, pedig már lassan 3-4 éve számos startup rendezvényen követem, drukkolok neki. Szóval a “jószakikat” ismerem, de most igazán új oldalukról mutatkoztak be. Olyan hiper prezentációt csináltak, vicces belső rajzokkal és animációkkal, hogy a közönség dőlt a nevetéstől. A legjobb amikor az animációban bemutatták, hogy a rajzfigura azért nem lett sikeres az ötlettel, mert egy üres medencébe ugrált állandóan… majd mikor “megvilágosodott”, akkor bizony rájött, hogy “üzleti” vizet kell öntenie a medencébe, és innen kezdve vidáman úszott. Nekem a prezentáció kapcsán a lengyel Varázsceruza ugrott be és az igazat megvallva, maga az ötlet is gy nyert nálam. Na jó, nem teljesen, mert azért régóta tudom, hogy a Jószaki komoly üzleti lábakon áll: van mögötte komoly social rásegítés (lásd iWiW applikációs háttér) és komoly HR-tevékenység (lásd hogy ennyi mester és szaki kínálja itt a portékáját). A jószakik célja, hogy a bevonandó tőke révén 5 országban megjelenhessenek. Ehhez 2011-12-re 200 ezer eurós, majd utána 1 millió eurós befektetésre van szükségük. A rendszer itthon már bizonyított: 4500 szaki van benne, és 10.000 értékelés született a rendszerben a szakik munkája után.

FUNKY, DE ZAVAROS

RealScene startup: floridai-ukrán-szlovák team

Izgalmasnak indult, de utána nem értettem meg a RealScene nevű projekt, amelyet nemzetközi stáb: ukrán-szlovák-floridai vállalkozó mutatott be. Ez amolyan mobilos szórakozó hely és party követő alkalmazás. Nem derült ki számomra, hogy miként integrálódik a social mediába (pl. Foursquare, Facebook stb) és ugyan értettem, hogy a bárok adhatnak kuponokat az oda betévóknek, azonban nem tudtam követni, hogy ebből miként is lesz komoly üzlet. Ők 1,3 millió eurós befektetést szeretnének.

TETSZETT A SALES ERŐ

Tetszett még Bonyhádi Gábor, MarkmyProfessor ötlete, bár ebben szerintem igazából Gábor meggyőző és előadói képessége volt a nyerő. Abszolút el tudtam volna Gábort bármelyik startup kereskedelmi vezetőjeként képzelni, annyira rá tudott dumálni erre a tőlem (már) messze álló webes értékelő website-ra, amiben az egyetemi tanárokat és óraadókat lehet minősíteni. Itt viszont nagyon jó volt a benchmarking, mert ebből megtudhattuk, hogy az EU-ban 19 millió potenciális tanuló van. Gábor 480 ezer eurót kért a 6 országban történő terjeszkedésre. Sajnos a zsűri (Oszkó Péter, Bruckner Zoltán, Kovács Zoli) nem hitte el neki, hogy képes lesz ezt megfelelő sales startégiával megvalósítani.

AZTÁN VOLTAK MÉG

Izgalmasnak indult a CERTII nevű autósok és biztositók számára javasolt fekete-doboz, amely jegyzi az autó valódi állapotát és ezzel segiti a használt autó értékesitést. Ennek az üzleti részét nem tudtam elképzelni és számos szkeptikus kérdést kapott a zsűritól és közönségtől. Pedig a prezentáció itt is nagyon profi és elsöprő volt, gratulálok! Volt még egy CellActing.com projekt, amely célja, hogy a mobilszámlák tűlfizetéseit figyelje és monitorozza. Hát, nem tudom, nagyon úgy tűnt, hogy ehhez nehéz lesz mobilpartnert találni, hiszen a szolgáltatók éppen ellenérdekeltek ebben. Ettől a személyes véleménytől függetlenül Tóth Levente, nagyon profi prezentációt tartott és meggyőző volt.

EPILÓGUS

Záróparty: jobbra még a kimaradt startupper is mosolyog - jó volt a hangulat!

Sajnos nem tudom kinyert, mert elhúzódott a köszöntő és értékelés (és a zsűri egyik tagjához hasonlóan) nekem is családi célból lépnem kellett hazafelé… ha valaki tudja ki nyert, légy szives a kommentben irja meg.

Mindenesetre sikerült megismernem Zaboji mester tudását. Láthattam, hogy mennyit számit és milyen profizmust ad egy induló startupnak, ha részt vehet egy ilyen kurzuson.

Ezután mindenkinek csak javasolni fogom, hogy a következő kurzusra beiratkozzon! Pláne, hogy a kurzus a maga nemében egyedül álló itthon és az entrepreneur mester itt oktat csak!

(Köszönet a fotókért Terray Tamásnak!)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..