Kik most a legmenőbb startupok?

A Szilícium völgyben a menő lehet egy startup, ha sokat írnak róla, sok pénzt kap, majd egyre jobban jegyzik a másodlagos piacon a Second Marketen. Összefoglaló a 2011. első negyedéves startup toplistánkról. Speciális INSIDER toplista!

INSIDER OSZTÁLYOZÁS

Alapvetően három osztályzási szintet jelölhetünk meg szubjektív toplistánkban:

(A) a startupok felső osztályát jelenti, ha egy startupot már a Second Marketen jegyeznek, azaz a dolgozói opcióra komoly befektetői kereslet van, felső osztály az is, ha a cégértéked a bűvös 1 milliárdot meghaladja vagy a felhasználószámod túllépi a 10 milliót (pl. Foursquare);

(B) a startup középosztály számomra az jelenti, ha egy startup megfelelően neves board tagokkal (pl. Chris Anderson a hazai Prezi.com-nál), alapítókkal bír (pl. Ed Williams a MILK-nél), vagy komoly kockázati tőke társaság szemelte ki magának (pl. August Capital, Horowitz fivérek, és persze a Sequioa);

(C) és végül a legizgalmasabb, amolyan feltörekvő (seed?) osztálynak tartom, ha egy induló startup egyből az érdeklődés kereszttüzébe kerül és a szakblogok, sajtó írogat róla (pl. kedvencem a Greplin.com).

A startup deffiníciója korábban az induló cégeket jelentette. Négy-öt évvel ezelőtt akkor beszéltünk startup-ról, ha egy vállalkozás az üzletének a felállításán, pénztermelésén dolgozott vagy éppen egy garázsban alapult meg (ilyen volt a Google is). Mára ez a fogalom jócskán megváltozott és addig, amíg korábban egy tőzsdei társaság nem lehetett „startup” addig ez mára összemosódott. A tőzsdén jelenlévő Google éppen úgy benevez és büszkén részt vesz egy startupoknak szóló mobilos versenyen, mint mondjuk egy induló garázscég. Manapság a szakmai köznyelv mindent startup alatt ért, ami kellően trendi, innovatív és divatos céget jelent. Tehát a fogalom a technológiai, médiabeli és mobilos hi-tech cégek amolyan nagy olvasztó tégelyévé, és összefoglaló kulcsszavává vált – legalábbis a Szilícium völgyben (és persze Európa nagy része és az egész világ is elkezdte ilyen kontextusban használni a startup fogalmát.)

Tehát ha megpróbáljuk besorolni a most divatossá váló startupokat, akkor elég nehéz helyzetben vagyunk. Hiszen a 13 éves Google-t kell például összehasonlítanunk pár éve alapított, de nagyon divatos cégekkel. Alapvetően három osztályzási szintet különíthetünk el:

Nos kik a 2011-es év sztárjai a Szilícium völgyben a fenti osztályozás alapján?

A) STARTUP SZTÁROK HIGH SOCIETY-JE

Elsőre ők ugranak be: Facebook, Twitter, Groupon, Foursquare és a tőzsdén lévőktől: Google, LinkedIn. Aztán a Second Market 2011 Q1-es toplistáját megnézve egyszerűbbé válik a tippelés:

Ők a feltörekvők: Dropbox, Spotify, GILT - utóbbit mostanában állandóan emlegetik
Ebben nincs sok meglepetés: talán ismét a GILT csak, a többi ott volt korábban is

B) STARTUP SZTÁR KÖZÉPOSZTÁLY

Ez sokkal izgalmasabb kérdés és ezt az elmúlt hónapok emlékeiből és tapasztalataiból próbálom összeállítani. Nekem ők az új sztárok:

TOP 1 – MILK (egy mobilapp műhely lesz) egyértelműnek tűnik, mivel Ed Williams, Twitter alapító már hónapok óta mondta, hogy unja a Twittert és fog valami újat csinálni. Nos pár hete bejelentette, hogy ez az új cég a MILK lesz. Ezsméletlen befektetői listát szedett össze és ezzel egyből nálam a top-1-es helyre ugrott, hiába induló startup. (A 18. heti riportban írtam róla ITT)

Maga a Techcrunch főnök, Arrington írt róla... hogy jön!

TOP 2 – SQUARE (fizetés bankkártyával és iPhone-nal, iPad-del) A legendás Jack Dorsey az alapító és a Techcrunch Disrupt egyik nagy bejelentését várták tőle (ITT) . 2009-ben alapította Jack Dorsey, a Twitter alapító társa és 2008-i CEO-ja, aki korábban a híres zenei site-ot az ODeot is gründolta. (ugye, hogy egy sztár 3-4-5 dolgot is csinált már…). Aztán rengeteg befektető szállt be, és természetesen a Sequioa sem hiányozhatott. összesen 37.5 millió dollár van már benne és rengeteg elvárás. Ja és benne van Kevin Rose, Digg és más menő startupok alapítója is. Igazi killer csapat.

TOP 3 – Quora: a Harvardon végzett két srác, Adam D’Angelo és Charlie Chever beléptek a Facebook-hoz, később aztán megunták a legmenőbb munkahelyet, gondoltak egyet és kitalálták újra azt, amit már előttük olyan sokan tettek (például Yahoo, Ask.com). Csináltak egy „kérdez-felelek” (azaz Question Answering, QA) rendszert, megbolondították azzal, hogy az első válaszokat a legmenőbb Szilícium völgyi potentátok írták nekik és ezzel jelentős divatot generáltak maguk körül. Ezzel a wikik és pédiák újabb reneszánszát hozták el, amelyeket sokan már unalmasnak és belterjesnek gondoltak. A Quora megjelenése óta ismét sokan kedvet kaptak a tudás megosztáshoz, amely közösségi funkciókkal bővülve akár egy új Google-lé is válhat.

C ) FELTÖREKVŐK

Nálam az egyik feltörekvő terület a “group messaging” terület. (Persze ebben elfogult vagyok, mert segítek egy ilyen hazai mobilfejlesztő startupnak és emiatt megismertem a területet.)

Itt nagy sztár a Beluga, amelyet márciusban a Facebook felvásárolt, de szeretik még a GroupMe-t és Path-t is. Ja és a Google is éppen ezzel kísérletezik a Disco app-pal

És végül ilyesmi is történt, a Techcrunch egy igazán hypolt startup halálhírét írta meg… ilyen is van?

2009-11: 46 millió dollár van benne, és David Hornik is hitt benne (8 M-ért)

Tehát a feltörekvő startup sztárok közül vannak olyanok is, amelyek pár hónapos működés után eltűnnek a piacról (lásd startup lúzer listánk ITT), méghozzá nem azért, mert befuccsolnak, hanem mert egy nagyobb cég szőröstűl bőröstűl, pontosabban fejlesztőstűl felvásárolja őket. A talán legnagyobb szenzáció pár héttel a cikk írása előtt történt, amikor a Google 35 millió dollárért (!) vett meg egy alig öt hónapos startupot, a Talkbint , amely egy olyan mobil applikáció, amely lehetővé teszi afogyasztók számára, hogy termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban ajánlásokat fogalmazzank meg, és ezzel segíti a vásárlói döntéseket. A Talkibin három fejlesztője azonnal át is került a Google-hoz és maga a cég pedig ezzel lényegében be is fejezte publikus működését. Így már nem tudhatjuk meg, hogy önmagában is megálta volna a helyét, vagy nem.. Aztán persze olyan is előfordul, hogy egy sikervárományos cégbe rengeteg pénz kerül, ennek ellenére megbukik. Ilyen történt például a korábban divatos Blippy-vel, ami szintén egy vásárlási szokásáoakt megosztó, termékértékelő alkalmazás volt. A Blippy tehát hasonló dolgot művelt, mint a most felvásárolt Talkbin, és annak ellenére, hogy tele volt pénzzel (12,9 millió dollárnyi tőke) és sok híresség alapította lassan mégis eltűnik a startup-süllyesztőben.

És végül, a legújabb tendencia az, ha egy startup mögé hollywood-i sztárok állnak befektetőként. Júniusban röppent fel a hír, hogy maga Lady Gaga is elkezd startupokba fektetni, a mozicsillag Ashton Kutcher-hez hasonlóan több induló céget is támogatni akar a szórakoztatóparban megkeresett pénzével. Lady Gaga például az egyik befektetője a Backplane nevű induló cégnek, amely a feltételezések szerint nagy hirdetők közösségi médiabeli megjelenését kívánja támogatni.

One thought on “Kik most a legmenőbb startupok?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .