Mantra vs utópia: ki jön a Prezi után?

Izgalmas kérdést kaptam e címmel: “Figyelő hetilap körkérdés: Ki lesz a következő Prezi vagy Ustream?” – a lap a jövő heti cikkéhez sokunkat megkérdezett. Nos a válasz sokrétű és árnyalt, mert… vajon mennyit érhet a Prezi? Mennyire nehéz az élbolyba kerülni? Az EU top100-as start-up influencer* listából miért maradtunk ki?

MI AZ ÉLBOLY MANAPSÁG?

Egyrészt a Prezi, vagy akár a Ustream sikere nehezen követhető. Másrészt mert az a bizonyos “léc” az utóbbi években sokkal fentebb került és egyre nehezebb a star-up élbolyba bekerülni.

Mert ki is van manapság a nemzetközi élmezőnyben? A legnagyobbak szinte mind a Szilícium völgyben vetették meg a lábukat. Nézzük csak a csúcslistát és találjátok ki mi bennük a közös? Nos: Airbnb, Skype, Groupon, Tesla, SolarCity, Dropbox, Youtube, FB, Google stb.

Közös bennük, hogy mindegyik tőzsdeképes (IPO) vagy eleve már a tőzsdén van jegyezve és globális csúcsvállalat lett pár év alatt. De leginkább képes volt egy iparágat forradalmasítani és átalakítani. Ezt “distruptive” start-up-nak hívják és enélkül ma nehéz sikersztorit írni a világban. A többi merő divat, PR és hype – semmi több!

MITŐL “DISTRUPTIVE”  EGY SIKERSZTORI? 

Mert mire volt képes az Airbnb? Amióta létezik, másképpen utazunk és miatta már “eszünkbe jut” akár egy barátságos albérletben lakni hotel helyett, mert az “trendi” (és sokszor egyáltalán nem olcsóbb). Mert mire volt képes a Skype? Csupán megreformálta  a teljes távközlési szektort… És mire volt képes a Tesla 4-5 év alatt? Kihívást teremtett a legnagyobb autógyártók részére a csupán elektromos luxusautóival – a semmiből jőve az egyik legtrendibb autóvá téve magát! Szóval forradalmi tettek, amik már nem is “start-up sztorik”, hanem inkább tőzsdei, globális sikersztorik. Nehezen deffiniálhatók “start-up”-nak, ugye?

Tehát amikor a Figyelő magazin szerkesztője azt kérdezi tőlem, hogy a Prezi és társai nyomába képes lesz-e bármely új hazai sztori vagy feltörekvő lokális start-up belépni? Nos, akkor én kissé szkeptikus vagyok… ha visszafogottan szeretnék fogalmazni.  Mert a valóság ennél durvább. És lényegében a lehetetlen kategóriájába tartozik ma a start-up élbolyba történő betörés. És ehhez képest igen respekt, amit akár szolidabb szinten a magyar sikersztorik elértek! Ezek nagyon szép eredmények, de mégis megvannak! Bár itt is az a rideg valóság, hogy a nagy iparági listákból rendre kimaradnak a mi dédelgetett kedvenceink. Például ha megnézitek a Wired legutóbbi 100-as start-up európai listáját, hát ott sajnos a Prezinél és a Ustreamnél sokkal nagyobb európai “influencer” *  start-up-ok kaptak csak szerepet. Sajna a neves magazin szerint mi már fel sem fértünk a sikersztorijainkkal (vagy azok “influencerei”-vel* ?) az EU listára:

WIRED EU START-UP TOP100-as LISTA –  ITT

(* UPDATE 0503: FB-n többen jeleztétek, hogy félreérthető, amit írok, mert a Wired lista “topinfluencer” lista és nem “start-up lista”. Igen, ez igaz, de szerintem az “influencerek” között is ott kellene lennünk… persze lehet nem jól látom.)

 

Képernyőfotó 2014-05-03 - 0.47.17

És hát sajna ebbe a listába sem kerültünk be, de ez más lapra és témába tartozik: HOTTEST EUROPEAN START-UP CAPITALS

 

ÉS AKKOR MIT TUDHATUNK MÉGIS?

A globális valóság tehát sokkal keményebb, mintsem azt itthonról gondolnánk. Dédelgetett álmaink sokkal messzebbek és sajnos az általunk sikersztorinak “címkézett” hazai dolgok nem mindig manifesztálódnak a gazdasági teljesítményre épülő globális értékrendben. Vagy profánabbul fogalmazva: nem jutnak el a globális gazdasági sikerig (például a nemzetközi tőzsdei kibocsátásig, IPO-ig). A PR-ban és vízióban azonban továbbra is erősek vagyunk, és hál’istennek szakembereinket mindenhol a világon szeretik-tisztelik. Talán ez  a nagy szerencsénk és erre alapozva érdemes tovább hajtanunk. Mert igenis “mákunk” van és valamit jól csinálunk. Legalábbis, ha például Startupper.hu legutóbbi postjában olvasom, hogy a Twitter alapítója mellett Baroso (EU elnök) a Prezis Árvai Péter véleményét is kikérte egy borvacsora során (via Startupper.hu). És ez nagyon klassz dolog, királyak vagyunk!

arvai eu
Barosso EU-elnök Szilícium völgyben tett útján egy vacsorán beszélgetett számos sikersztori vezetőjével és Árvai Péter, Prezi vezető (jobbról) is ott volt. (Forrás: Startupper.hu)

 

AZÉRT MARADJUNK TÁRGYSZERŰEK! 

De tisztában kell lennünk azzal is, hogy a mai nemzetközi szintek már máshol járnak. És a globális sikerhez már a Tesla-Skype-Airbnb-féle forradalmi és distruptive cégekre kell már gondolni… Mert mára olyan “felső liga” alakult ki a start-up világban, ami Magyarországból, Kelet Európából, sőt Európából is fényévnyi távolságra van teljesítményben és piaci kapitalizációban…

MERT MENNYI LEHETNE PÉLDÁUL A PIACI ÉRTÉKE A PREZINEK?

Hiszen nézzük csak meg a Tesla mögött álló korábbi sikereket és azt, hogy milyen iparági nagyágyúk és mennyi pénz volt mögötte… Indult: 2003 Palo Altoban, összes tőke: 823 millió dollár!!!  Ehhez mi egyre kisebbek vagyunk! Hiszen a Prezi piaci kapitalizációja összesen kb. 70-150 vagy 200 millió dollár körül lehet. (Lásd ha feltételezzük, hogy az Accel Partner betett 14 millió dollárjáért kb. 15-20%-ot kaphatott tagrészben, akkor a PostMV ennyi lehet talán – és ez csak saccolás!) A piaci távolság exponenciálisan növekedett az elmúlt években. Nem érdemes magunkat áltatni, inkább olyan iparágakat kell keresnünk, ahol ezek a piaci távolságok még nem beláthatatlanok.

VANNAK MÉG BEACHEAD PIACOK!

Ezek az új “befutható” és “sikerré varázsolható” piacokat manapság  “beachead marketnak” is hívják. És mostanában és én tudok ilyen ipargáakat is mondani, ahol a következő 2 év lesz a nagy “distruptive” korszak. Mondjam? Naná!

Például itt a 3D printing iparág, ahol lassan 2-3 éve “forr a nagy üstben a hozzávaló”, de a piac még nem forrotta ki magát. Most egy start-up-om miatt rendszeresen kutatom a területet és döbbenetes változásokat látok napról napra… Például Lengyelországban felismerték a befektetők, hogy a 3D nyomtatók piaca “killer” lesz és négy start-up cég is elindult kockázati tőkéből, ami egyikétől egyből a Dell rendelt 5000 új nyomtatót(UPDATE 0503: utóbbi start-up Kickstarteren indult!) Aztán a HP is nagy bejelentésre készül júniusban és az USA-ban is mindenki megőrül a 3D-től.

Aztán a 3D-ben nemcsak a nyomtatás, hanem az anyagtechnológia, vagy a 3D scannelés is nagy felfutásban van. De nem sorolom tovább, hamarosan a Design Terminálban lesz egy nagy 3D kiállítás, ott biztosan ezek majd elhangzanak… (Én ott leszek! Megyek tanulni!)

(Forrás: Design Terminal.hu)
(Forrás: Design Terminal.hu)

Aztán itt van a jövő közlekedése, vagy az energetika forradalma (palagáz), vagy a vásárlást forradalmasító eszközök és nem sorolom tovább… Szóval ezek között kell majd valahol keresgélnünk.

Ti is így látjátok?

MEGJEGYZÉS: Akit a téma részletesebben érdekel, az a jövő heti Figyelőben elolvashatja többek közt Tánczos Péter vagy Zsembery Levente véleményét is tartalmazó cikket. Én már olvastam az elő-verziót, és érdemes!

 

Figyelo_cimlap-19

Kapcsolódó posztok:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.