TechShow és a Grund hangulat

Nincs még egy olyan nagyvállalat itthon, amely annyira a szívén viselné a start-up-okat, mint a Magyar Telekom! Nézzük csak: 5-6 éve finanszírozza a KIBU-t (ahonnan a Prezi indult), régóta főtámogatója a SmartMobile-nak (ami tavalytól strat-up-ozik) is, illetve az MMKlaszter fő patrónusa. Az MMKlaszter idén ismét megrendezte a Magyar Innovációs TechShow-t, amely legizgalmasabb témája a nagyvállalatok / innováció és start-up-ok voltak! Szubjektív tudósítás a tegnapi eseményről.

MI VOLT A FŐTÉMA? – AMIRE KIVÁNCSI VOLTAM

Engem mostanában leginkább ez a téma izgat, ami a TechShow délutáni programjában kapott helyet. Leegyszerűsítve: “milyen lehet a kapcsolódás a start-up-ok és a nagyvállalatok között”?  

Igazából idén 4 eseményt kapcsoltak össze a szervezők: volt az eredeti és névadó TechShow (ami az MMKlaszter hagyományos innovációs, és kevésbé start-up eseménye), volt az OTP Hungaro-Projekt által támogatott pitch-verseny, a  Fintech&Sales Demo Day (ez új dolog, idén először volt). És az esti fő atrakció  a Kovács Péterék által kitalált, szintén idei friss dolog: a kelet közép európai start-up verseny volt, amely közösségi médiás promóciója már hetek óta nagy erőkkel folyt: Central European Startup Awards Gala Show És végül itt volt a Shy-által gründolt Hackaton-in-the-Box egyetemi start-up verseny legjobb start-upjainak bemutatkozó start-up versenye, prezentációja.

20140530_183033

Ugye milyen impozáns program és milyen nagyívű start-up bemutató? Ráadásul mindennek a helyszínéül a Google új, és a start-up világban most először bemutatkozó Grund szolgált. Igazán impozáns program, helyszín és szakmai elképzelés! Le a kalappal!

DIDERGŐ KÖZÖNSÉG ÉS KELLEMES HANGULAT

Izgalommal tettem eleget a TechShow szervezők meghívásának és mentem el az eseményre (a jegyek 30 ezernél kezdődtek). Az időjárás sajnos nem segítette a szervezőket, hiszen fölöttébb borongós és szinte hideg idő volt – a május végi nyárban. Diderget is mindenki a két nyitott színpad nézőterén, és bizony gyakran kellett forró teáért elloholni, hogy hosszabban kibírja az ember.

Itt mentek a prezik. Néha a hideg száműzte a hallgatóságot.

Itt mentek a prezik. Néha a hideg száműzte a hallgatóságot.

20140530_173312

Én a délutáni programra érkeztem, mert igazából délelőtt semmi olyan programot nem láttam, amit máskor már nem hallottam volna. (Mondjuk ez az én hibám :-)) Délután viszont számomra is izgalmas kérdéseket feszegettek és kíváncsi voltam, hogy milyen a lényegében fesztivál-szerű esemény valódi hangulata. A hangulat pedig valóban barátságos és felszabadult volt! Lehet, hogy a helyszín és a Google által megalkotott kreatív tér tette, de eleve az ember nem úgy sétálgatott a fákkal, padokkal szegélyezett kavicsos, járdás terekben, mintha egy üzleti konferenciára jött volna. Mindenki felszabadult és vidám volt, az egész atmoszféra nagyon “romkocsmás-tech-inno-up-os”, azaz geek volt. És ez jót tett az egész eseménynek!

MIT AKAR A “T” ÉS AZ OTP A START-UP-OKKAL?

Úgy érkeztem, hogy kiderítem, hogy a nagyvállalatok mit is akarnak a start-up-okkal. De ez igazából csak részben derült ki. Kezdetnek annyit realizáltam, hogy a Magyar Telekom elhivatottsága tényleg nagyon respektálandó a start-up irányban. A T-Systems egyik vezetője, Frank Pöltz ugyanis prezentációjában elmondta, hogy ugyan “nagy commitmentet igényel a start-up-okkal történő törődés” (a “kommitment” volt a kedvenc szava, ezt folyamatosan emlegette), de ezzel a nagy T meggyűrkőzik és bevonja a kicsiket is a hiper nagy folyamataikba. Mondjuk kíváncsi lettem volna arra, hogy milyen sikersztorijaik voltak a start-up világban folytatott tevékenységüknek, de erről szemérmesen hallgatott a magyarul jól beszélő (respekt!), de hallhatóan külföldi anyanyelvű felsővezető.

A multi céges prezik a belső teremben.

A multi céges prezik a belső teremben.

Aztán Boros Áron, az OTP Hungaro-Projekt vezetője már a prezentációja elején irdatlan számokkal sokkolta a hallgatóságot: eddig az ügyfeleiknek csaknem 100 milliárdos (!) financiális segítséget nyújtottak, akár pályázatban, akár tőkebevonásban. Ez igazán impozáns érték, de megnézve az ügyfeleiket, igazából nem értettem, hogy ez miért is jó a start-up-oknak… Aztán kiderült! Mert elmondta, hogy kidolgoztak egy olyan közvetítői csomagot a start-up-ok részére, amely révén bekerülhetnek innovációjukkal a nagyvállalati ügyfeleik partnerkörébe és így megbízásokat segítenek megkapni számukra. Ez igen, ez igazán érdekes és segítőkész ötlet! Igazi piaci megoldás. Pláne, hogy még azt is elmondta, hogy ezért előre díjazást nem kérnek, csak a siker után kérnek vmi jutalékot – mert tudják, hogy a start-up-ok nem fognak tudni előre fizetni.

20140530_163905

És ennyi volt, amit délután meg tudtam a nagyvállalatok támogatásáról a start-up ökoszisztémában. Ez ugyan nem tűnik soknak. Mondhatjuk: “kis pénz, kis foci”. De én mégis azt látom, hogy ez igenis örvendetes piaci lépés! És ha egyelőre kicsiben is, és nem tömeges formában, de példát mutathat a start-up ökoszisztémába a jövőben belépni szándékozó nagyvállalatoknak arra, hogy milyen innovációs kapcsolódó pontok vannak a start-up irányába.

Mert ugyan a szokásos TechShow témákhoz képest idén amolyan divattémaként hangzott az állandó “start-uppozás”… de mégis ez két olyan nagyvállalat szájából (lásd T és OTP) hangzott el, akik eleve érdekes modelleket mutattak fel. A T igazából közösséget, inkubációt, klasztert támogat. KIBU-zik régóta, konferenciákat szponzorál, és klasztert ösztönöz. Az OTP pedig a leánya révén (lásd OTP Hungaro-Projekt) egy új a nagyvállalatokat és a start-up-okat összekötő, innovációs modellben gondolkodik.

És mindkettő nagyon izgalmas kezdeményezés!

MI VÁR RÁNK?

És ha ezt a fenti bizalmat és nagyvállalati elképezeléseket látjuk, akkor ez ránk, start-up-okra nézve is újtípusú, szakmai felelősséget jelent, mert (és ezek ismét helyi tapasztalataim):

a) Túl kellene már lépnünk azon, hogy mindig csak egy “bulit”,  vagy “közösségi lazaságot” csináljunk! És igazából el kellene már vonatkoztatni az itthon honos “start-up divatozástól”!

b) Mert gondolkoznunk és dolgoznunk kellene, és olyan start-up-okat kellene csinálnunk, amelyek megütik a nemzetközi színvonalat a pre-seed és seed részekben is!

Mert a kb. tucatnyi pitch átnézése közben sajnos egyszer sem volt az a “hűha” érzésem… és sajnos a prezentációk angol nyelvi színvonala sem lett volna versenyképes sehol Európában, de a Szilícium völgyben semmiképpen. Persze lehet bennem van a hiba és pont a legjobbakat nem láttam. Lehet. És izé… bocsánat azoktól, akik bent kiállítottak! Mert ott viszont komoly ötleteteket láttam. Például a legjobban az Indivizo start-up tetszett, amely HR interjúkat készít egy klassz online videós felületen. Vagy ott volt a házi sörkészítő készlet, ez is érdekes elképzelés volt. (A teljes kiállító listát itt tudjátok végignézni: ITT)

A kiállító start-up-ok kitettek magukért. Éppen a házi sörgépről beszélnek (balra Müller Tomi)

A kiállító start-up-ok kitettek magukért. Éppen a házi sörgépről beszélnek (balra Müller Tomi)

És hiába a kellemes hangulat, hiába a gyönyörű és barátságos környezet, a kedves házigazdák, a start-up-okban perspektívát látó nagyvállalatok. A mi felelősségünk, hogy olyan start-up-okat mutassunk be például itt a TechShow-n is, akik magas szinten prezentálnak angolul és ötleteik túllépnek az “applikációs-letöltöm-megosztom” ötlet-sztereotípiákon. Olyan start-up-okkal kellene már végre előjönnünk, amelyek hiper tehetségesek, forradalmiak és eget rengetőek!

DE MIKÉNT LEHETNE KIS FOCIBÓL NAGY FOCI? 

Szóval nekem nagyon lejött ez a szakmai hiányosság a prezentáló és pitchelő start-up-ok szintjén. És az igazán klassz esemény, a profi szervezés mögött lévő start-up minőség hiánya nagyon érezhető volt… Ami a start-up irányából jött, az most lehetett volna minőségibb is… És főleg azért volt ennyire feltűnő, mert a start-up téma az utóbbi időben annyira meghatározó és divatos lett. A divattal, a rivalda fénnyel pedig együtt jár a szakmai felősség is.

20140530_173302

A hazai start-up minőségen pedig így lenne mit fejleszteni! (Legalábbis, ha a TechShow átlagos start-up bemutatkozó szintjét nézzük.) Talán úgy, hogy mindenki veszi magának a fáradtságot és (1) elkezd angolul tréningezni, (2) rendszeresen kilátogat külföldi eseményekre, hogy tanuljon és tapasztaljon, (3) vagy csak egyszerűen hagyja a fenébe a rengeteg start-up bulit, közösségi eseményt és elmegy haza dolgozni! Elmegy fejleszteni a start-up-ját, akár egy nagyvállalati partner segítségével!

Mert így tudunk csak a most látott “kis fociból” a felsőbb ligába belépni! Nekem ez pillanatképet mutatta az idei TechShow!

A szervezőknek pedig gratulálok, ők mindent megtettek és új perspektívákat mutattak nekünk, start-up-oknak!

—-

ÉRDEKESSÉG: 3 éve voltam a TechShow-n és akkor így tudósítottam a Millenárison megrendezett TechShow-ról. Érdemes megnézni, hogy akkor mennyire más volt a hangulat, az installáció és az innovációs üzenet! Lásd például akkor több politikus, kiállító és befektető volt jelen. Lásd most zömében a start-up-ok uralták a helyszínt. Érdekes! Hasonlítsátok csak össze: 

ITT A RÉGI, 2011-ES POST 

 

Kapcsolódó posztok:

A bejegyzés kategóriája: Riportok
Kiemelt szavak: , , , , , , , , , , , , , , , .
Közvetlen link.

1 hozzászólás

  1. Visszajelzés: HITS 2014: megvannak a legjobbak | Mobilitás és Multimédia Klaszter

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.