Bénító támogatások
A forrásokhoz fűzött remények elkényelmesítik a vállalkozásokat.
Még a körülmények ideális alakulása esetén is 6-9 hónapot vehet igénybe egy forrásbevonással megtámogatott piacralépési akció. Azok a cégek, amelyek egy lapra tesznek fel mindent és csak a pályázatokra várnak, komoly lépéshátrányba kerülhetnek versenytársaikkal szemben – figyelmeztet a Creative Expert Consulting kereskedelemfejlesztési tanácsadó cég.
Több mint egy tucat országba közvetít magyar ügyfeleken kívül immár nemzetközi jelentkezőket is a Creative Expert Consulting üzlet- és kereskedelemfejlesztési tanácsadó cég (CEC Kft). Tevékenységük során a vállalkozások önerős projektjeihez minden esetben igyekeznek a releváns operatív programokból rendelkezésre álló forrásokat is bevonni, elsősorban piackutatáshoz, piacralépés előkészítéséhez szükséges marketingtevékenységhez, külkereskedelmi kapcsolatok fejlesztéséhez és a termékértékesítés beindításához.
A jelentkezők felkészültsége és külpiacra lépési alkalmasságuk széles skálán mozog, ugyanakkor gyakran visszatérő motívum az érdeklődő cégeknél, hogy az uniós forrásokra túlzott magabiztossággal tekintenek. „Már az előkészületeknél is megfigyelhető, hogy ha forrásbevonással jár egy projekt, akkor irreális nyugalom önti el a vállalkozókat, mert az a közvélekedés terjedt el, hogy aki időben jelentkezik, az meg is kapja a forrást” – mondja Füzesi Attila a CEC ügyvezető igazgatója. „Ennél is veszélyesebb forgatókönyv, hogy a megítélt támogatás hírére sokan hajlamosak úgy tekinteni, hogy a nehezén már túl vannak” – teszi hozzá Füzesi.
Ne csak a pályázatokban bízzunk
A volt szovjet tagállamok közül legígéretesebb országokban, továbbá a délszláv régióban, valamint Németországban is helyi irodával és kiterjedt helyismerettel rendelkező CEC szerint sokan túlbecsülik a pályázati források jelentőségét, és kizárólag ehhez igazítják külpiaci megjelenésük időzítését és tervezett volumenét. „Mindenkit arra figyelmeztetünk, hogy hibás hozzáállás a kiírás előtt lévő külkereskedelem-ösztönző pályázatoktól függővé tenni a nyitást a külpiacok felé.” – mondja Füzesi Attila. Amennyiben egy pályázati keretet meghirdetnek, annak felhasználásához kiírt feltételek legtöbbször előzetes kontrollra, vagy társadalmi konzultációra kerülnek szakmai szervezetek bevonásával. Ennek eredménye akár hónapokkal is megnyújthatja a kiírást. A beadási határidő a forrás méretétől függően lehet néhány hét, vagy akár néhány hónap is. A kiértékelés és a beérkező pályázatok megítélése további hónapokat vesz igénybe, így összességében akár 6-9 hónapot is igénybevehet egy pályázat. Nem beszélve arról, hogy ezután, a munka elkezdése és az első finanszírozás beérkezése újabb hónapokig, de akár évekig is elhúzódhat. „Fontos hangsúlyozni, hogy itt nem valamiféle késlekedésről van szó, ez a forráskiáramlás ideális esetben sem sokkal rövidebb, ellenkező esetben osztogatásnak hívnák és nem gazdaságösztönző támogatásnak” – mondja Füzesi Attila.
A szakember szerint legtöbb ügyfelüknél az első lépések megtétele abból áll, hogy új szemléletet sajátítsanak el a vállalkozók vezetői: a forrásokra mint a céljuk eléréséhez egy kedvező körülményre tekintsenek, és ne magát a célt lássák benne. Ez azt is jelenti, hogy késlekedés nélkül kezdjenek el lépéseket tenni a termékeik vagy szolgáltatásuk külföldi értékesítésének előkészítésében, függetlenül attól, hogy van-e éppen aktív pályázat, vagy majd csak később lesz. „A piac felmérésétől a komolyabb üzleti tervek elkészítéséig, a szakkiállítások látogatásáig számos olyan feladat adódik a külpiaci orientáció elsajátításában, ami büdzsétől függően megtehető a forrásbevonás nélkül is, és hasznosnak bizonyul majd élesben, a pályázás ideje alatt, vagy annak kivitelezésekor” – mondja Füzesi.
A CEC készített egy ötös listát is azokról a teendőkről, melyek még nem igényelnek külön pénzt, mégis nagyon hasznosak a külpiaci terjeszkedés előkészítésében.
5 költséghatékony tanács a forrásbevonási lehetőségig meglévő időnk jó kihasználására |
|
A Creative Expert Consulting Kft. (CEC) üzlet- és kereskedelemfejlesztést végez. Fő küldetése az, hogy magyar kis- és középvállalatokat juttasson külföldi piaci lehetőségekhez, elsősorban a volt Szovjetunió területén. A CEC helyi képviseletein keresztül kiterjedt kapcsolatokkal rendelkezik Oroszországban – mely napjainkra Európa legnagyobb fogyasztói piacává vált – Németországban, Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában, Horvátországban, Szerbiában, Szlovéniában, Kazahsztánban és Ukrajnában. Ily módon rendelkezik speciális helyismerettel, hasznosítható kapcsolatrendszerrel, továbbá ismeri az üzleti szféra és a vállalati kultúra eltéréseinek áthidalásához leghatékonyabb gyakorlati technikákat.
A CEC több mint másfél évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkezik, mely nem csupán tanácsadás révén, hanem az alapítók és közvetlen munkatársaik önálló vállalkozási tevékenysége során alakult ki. Tanácsadási tevékenysége során a CEC sikerrel juttatott külföldi üzletkötésig számos vállalatot olyan ágazatokból, mint a bútoripar, textilipar, vegyipar, gépgyártás, informatika, élelmiszeripar, logisztika.