Blogzine

Hogyan dobbants Helsinkiből egészen a Szilícium-völgyig?

Február 23-án immár 5. alkalommal rendezi meg helyi szelekciós coaching napját a finn Startup Sauna akcelerátor program.

Helsinki 2012 szeptembere óta markolja fel a közép-kelet európai és skandináv régió legígéretesebb startupjait, hogy aztán egy öthetes non-profit akszelerátor programban kiképezzék, és ellássák őket életre szóló üzleti kapcsolatokkal.

sauna-111

 

A program magyarországi partnere, az InVendor ismét lelkesen toborozza azon startupokat, akik:

1.) Nemzetközi piaci potenciállal bírnak

2.) Egy jó csapat, egy tag közülük jó el(ő)adói képességgel rendelkezik

3.) Van már egy működő prototípusuk p>

Hogy mit lehet a finn lehetőségből kihozni, annak a legtanulságosabb példája a magyar bombasiker, az Enbrite.ly. Az online hirdetési csalások kiszűrésére specializálódott startup tavaly nemcsak a Startup Sauna fődíját – a szilícium-völgyi körutazást –, de Skandinávia legnagyobb technológiai konferenciáját, a Slush 100 500.000 eurós befektetési összegét is elnyerte. Az Enbrite.ly titkáról Rimóczi Oszkárt, ügyvezető beszélt.

1. Hogyan kell dobbantani Helsinkiből a Szilícium-völgyig?

Természetesen a Startup Saunan keresztül.  A legjobban teljesítő teamek lehetőséget kapnak, hogy ellátogassanak a Szilícium-völgybe. Így lettünk mi is kiválasztva.
Természetesen nem árt azért, ha van egy jó terméked, ami már legalább MVP stádiumban van, egy nagyszerű csapat áll melletted, és van elég hit és kitartás a csapatban, hogy végigvigye azt, amit megálmodott.

2. Mit adott számotokra a Startup Sauna, mind Budapesten mind Helsinkiben?

Budapest egy remek hely a saját gondolataid, üzleti érzéked és pitching képességeid megmérettetésére. Instant visszacsatolást kapsz, amin azonnal el tudsz kezdeni dolgozni, vissza tudod forgatni a termékedbe.

Helsinkiben pedig ugyanezt megteheted nagyban. A Saunások a lehető legtöbb fellelhető coachot, potenciális befektetőt és ügyfelet tálcán kínálják fel. Segítségükkel mi is egy hónap alatt legalább 5-6-szor változtattunk a terméken, üzleti modellen, marketing kommunikáción. Mindeközben a csapat otthon maradó tagjai pedig gőzerővel támogattak minket, és tartották a frontot.

3. Hogy hasznosítjátok a Saunan megszerzett tudást, kapcsolati tőkét?

Egyrészt ahogy korábban említettem, azonnal beépítettük minden releváns feedbacket és új felismerést. Így azt gondolom, elfogulatlanul mondhatom, hogy egy nagyszerű termék született. Másrészt a kint megszerzett kapcsolatok és a Slush utáni publicitás megadta a kezdőlökést ahhoz, hogy a valódi sales és üzletfejlesztés beinduljon. Több nagy hirdetővel és ad networkkel tárgyalunk jelenleg is, köztük olyan nevekkel, akikről korábban csak álmodni mertünk volna, hogy valaha a partnereink között tudhatjuk őket.

4. Melyek a következő lépések az enbrite.ly számára?

Szeretnénk odáig eljutni, hogy az online hirdetési piac a logónkat security badge-ként használja. Ehhez persze még sokat kell tennünk, de úgy tűnik, igény egyre inkább lenne rá.
Az IAB legújabb riportja szerint a weboldalak forgalmának 36%-a nem emberek által generált, azaz botokhoz, számítógépes programokhoz köthető. Amik nem képviselnek értéket a hirdetők vagy közvetítők számára, sőt, mégis fizetnek értük, többnyire a tudtukon kívül természetesen.
Ezek mellett a számok mellett már nem lehet csak úgy elmenni. Így egyre többeket kezd el érdekelni, hogyan lehetne kiszűrni ezeket a csalárd szereplőket (akik a botok mögött állnak, és a tisztességes szereplőket megvezetve próbálnak minél nagyobb összeget lecsípni az online hirdetési költésekből) és így megspórolni a büdzsé akár harmadát.

5. Mit üzennétek a jövő Startup Sauna generációnak?

A startup vállalkozások olyanok ma, mint a teknősök: rengeteg születik, de csak néhány éli meg a felnőttkort. Jó hír viszont, hogy némelyek több száz évig is képesek élni… ;)
Szinte mindenkinek van egy jó ötlete, a különbséget én nem itt látom: a jó ötletek jó megvalósításán kell a hangsúlynak lennie! „A kezdeti időkben pedig mindent be kell vetni, minden lehetőséget megragadni, ami közelebb visz a célokhoz. A Sauna egy ilyen lehetőség, badarság lenne hát nem élni vele.”

 

Megosztás