Blogzine

Többet lógunk okostelefonon, és többet is költünk ezeken keresztül

 

A GfK Digital Connected Consumer kutatásának legfrissebb adatai szerint a 15-59 éves internetezők többsége ma már okostelefonján is rendszeresen csatlakozik a világhálóhoz. Ötből egy megkérdezett azonban továbbra is ragaszkodik a hagyományos mobiltelefonhoz és nem is tervezi, hogy okostelefont szerezne be.

Immár az internetezők 71 százaléka rendelkezik okostelefonnal és további 10 százalék tervezi, hogy beszerez egyet – állítja a GfK legfrissebb Digital Connected Consumer kutatásának adatai alapján. Emelkedett az egy fő által mobiltelefon előfizetésre fordított havi összeg is: a tavaly mérthez képest átlagosan 750 forinttal fizetnek többet havonta a fogyasztók. A feltöltőkártyás előfizetők havi mobilköltése jellemzően 2600 forint. A havi számlás előfizetéssel rendelkezőké átlagosan 7000 forint, ám körükben az átlagnál minden harmadik fogyasztó többet fordít mobil digitális kommunikációs célra, sőt, minden tizedik előfizető 13.000 forintnál is többet költ egy hónapban.

Jellemző havi mobilköltés az internetezők körében

gfk

Forrás: GfK Digital Connected Consumer, 2015

A felmérés egyik következtetése az, hogy a mobil eszközről, azaz telefonról vagy táblagépről történő internethasználat egyre jobban eltolódik a mobilinternetes technológia felé. Míg a tavalyi évben a válaszadók 23 százaléka használta többségében ezt a módozatot – és körükben legnépszerűbb a helyhez kötött wifi elérés volt –, addig 2015-ben már tízből hét internetező használ mobilinternetet, ráadásul többségbe kerültek közöttük a jellemzően mobilinternetezők.

Nagy, esetenként 50 százalékot meghaladó mértékben növekedett a mobileszközökön alkalmazott funkciók használata. Nagyon népszerű a chatelés, a térképhasználat és a fényképek megosztása, de meglepően magas arányban folyamodnak mobil eszközeikhez a fogyasztók biztosítással kapcsolatos ügyintézés vagy egészségügyi információszerzés céljából is. Tízből egy megkérdezett szokott mobil környezetben vásárolni is.

„Igazi áttörés jellemezte az elmúlt évet a digitális eszközök és szolgáltatások terén. Először került túlsúlyba az okostelefonos, illetve mobilinternetes hálózatelérés, ugyanakkor nagyot léptek előre a fogyasztók a lehetőségek kihasználásában is” – mondta el Ertl András, a GfK ügyfélkapcsolati menedzsere az adatokat értelmezve. „Ennek fényében persze nem meglepő, hogy emelkedtek havi mobilkommunikációs költségeik is. Ne felejtsük el azonban, hogy egy átlagos és jól használható készülék lényegesen olcsóbbá vált ez idő alatt. Ezek az eszközök ráadásul ma már lassabban is avulnak el, kutatásunk szerint például növekszik a két évnél idősebb okostelefonok aránya. A mobilkommunikációs lehetőségek életünket gazdagítják, sok esetben időt vagy pénzt is megtakaríthatunk általuk” – tette hozzá a szakember.

A mobilbankolás előnyeit minden ötödik 18 és 49 év közötti internetező megtapasztalta már, és a technológia fejlődésével nagy növekedés előtt állhat a mobiltelefonos fizetés is. Vannak azonban hiányosságok is a megkérdezettek szerint: kifejezetten internetes vásárlásra szolgáló elkülönített bankkártyát, webkártyát vagy internetkártyát a válaszadók pusztán 17 százaléka használ, és nem ítélik biztonságosabbnak használatát más bankkártyáénál.

A kutatásról

A GfK évente ismétlődő Digital Connected Consumer kutatásában a digitális eszközök elterjedését követi nyomon, illetve az digitális világ életünkre mért hatását vizsgálja. Az okos eszközök egyre inkább a mindennapok részévé válnak, egyre többek számára természetes a tájékozódás, ügyintézés ezek segítségével. Az internet és a letölthető applikációk évről évre több lehetőséget kínálnak, így idén már a kutatás témái között szerepel a mobiltelefonos elektronikus fizetés és az egészségügyi témákkal kapcsolatos tájékozódás is. A 2015. évi kutatás adatfelvétele 2015 májusában zajlott, 1506 fő heti rendszerességgel internetező, 15-59 éves fogyasztó megkérdezésével – e kör hozzávetőlegesen 3,5 millió lakost reprezentál Magyarországon.

 

 

Megosztás