Blogzine

Szintet léphetnek a hazai startupok

Magyarország a startup aktivitások számát tekintve régiós szinten jó helyen áll, azonban a „szintlépés”, vagyis a tényleges és tartós nemzetközi siker már jóval kevesebbeknek adatik meg. A legtöbbjük megmarad startupnak – ha egyáltalán túléli az első 3 évet – és az ún. scaleup létig csak kevesen jutnak el. Pedig a nyugati tőke egyik szemét a kelet-közép-európai piacon tartja, amit az is bizonyít, hogy egyre több nemzetközi befektető keresi a magyar vállalkozásokban rejlő üzleti lehetőséget. Mi több most el is mondják majd mi az, ami számukra döntő szempont, és kézzel fogható tanácsokat is adnak a hazai és régiós piaci lehetőségek tükrében.

A Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (HVCA) legutóbbi elemzése szerint a legtöbb tőkét a startup fázisban lévő vállalkozások kapták, összesen 1,264 milliárd forintot*. Ez valójában azt jelenti, hogy átlagosan 158 millió forinthoz jutott egy vállalat. Laikusként azt gondolhatnánk, hogy ez az összeg biztosan elég a boldoguláshoz, azonban a valóság távolról sem ilyen fényes. A legnagyobb kihívás a határok átlépése, és a dinamikus nemzetközi növekedéshez még további 5-10 millió eurós befektetés lehet szükséges. Ezt bizonyítja a Balabit esete is, akiknek még a 8 millió dolláros tőkebevonás után is irányt kellett váltani, és a tőzsdére lépés helyett végül szakmai befektetőnek adták el a céget 2018 elején. „Míg néhány évvel ezelőtt csak ismerkedett a piac a startup fogalmával, ma már szinte minden hétre jut egy rendezvény, ahol egy asztalhoz ülhet az aspiráns ötletgazda és az angyalbefektető vagy a kockázati tőkés, sőt, már tv műsor is indult a témában” – mondja Horgos Lénárd, az Absolvo partnere. „Ezzel szemben kevesebb szó esik arról, hogy miként lehet egy hazai startupból nemzetközi piacon is boldogulni képes, 50-100 fős versenyképes vállalkozást építeni. Mikor vegyük fel az első nemzetközi kollegát, kell-e a piacra lépéshez helyi leányvállalat, hogy adjak el amerikai vagy német nagyvállalatnak startupként – azt gondoljuk, ezekre a tapasztalatokra nagy szükség van, hogy szintet lépjenek a tehetséges magyar csapatok. ”

Külföld nélkül esély sincsen

Bár egy új piacra lépés meghatározó élmény egy vállalkozás életében, valójában a globális jelenlét a mindent eldöntő mérföldkő. Abban a legtöbb nemzetközi befektető egyetért, hogy a legnagyobb hiba, amit egy kelet-közép-európai vállalkozás elkövethet, ha csak lokális szinten gondolkodik. Az első naptól kezdve a nemzetközi piacokra kell készülni – legyen szó akár a termékfejlesztésről, az értékesítési stratégiáról vagy éppen az alkalmazott szakemberekről. Ma már nem az a nagy eredmény, ha egy innovációs ötletből startup lesz, onnan továbbfejlődni scaleup fázisba sajnos csak kevesen tudnak.

Scaleupnak azok a startupok nevezhetők, amelyek már bevált üzleti modellel rendelkeznek, a piac visszaigazolta a termékük vagy szolgáltatásuk iránti igényt, évente legalább 20-30%-ot növekednek, és a csapat létszáma meghaladja a 10-20 főt. Számukra a legnagyobb kihívás a dinamikus fejlődés, amihez elengedhetetlen a külpiaci terjeszkedés. Ez viszont további akár 5-10 millió eurós tőkebevonást jelenthet, ami már nemzetközi befektetőt igényel. Azonban az ő érdeklődésüket – egy hazai kockázati tőkéshez képest – nehezebb felkelteni. Ehhez nyújt segítséget az Absolvo, a Magyar Kockázati és Magántőke Egyesület (HVCA) és a Hungarian Business Angel Network (HBAN) szervezésében megrendezésre kerülő VCs in CEE – Scaleup Session. A rendezvényen Európa meghatározó tőkebefektetői, valamint már a nemzetközi piacokon lévő – de a környező országokból indult – scaleupok mesélnek majd a kelet-közép-európai piacban rejlő lehetőségekről, és arról, hogy a régióból indult cégek hogyan tudtak európai vagy globális pozíciókra szert tenni, milyen kihívásokkal küzdöttek meg, milyen lépések voltak nyerők – így segítve hogy minél kevesebb hazai startup bukjon el ezen az úton.

Emellett az esemény kiváló lehetőséget biztosít arra is, hogy szakértők támogatása mellett a hazai cégek vezetői megismerkedhessenek potenciális befektetőcégek vezetőivel – akár későbbi üzleti együttműködés reményében.

Megosztás