Később megy tőzsdére a Groupon: bukik a modell?

Tovább halogatja a tőzsdére lépést a Groupon, miután az ideges befektetők látványosan kerülik a kockázatos cégeket. Sőt, kilép a vállalattól az ügyvezető is. Vajon ezek a fejlemények a népszerű kuponos-bónuszos modell divatjának a lecsengését is jelentik?

Leállította a leendő befektetőinek szervezett roadshow részleteinek kimunkálását és újraértékeli a tőzsdére lépés tervezett időpontját a Groupon – jelentette belső információkra hivatkozva a Wall Street Journal és a Bloomberg. A hírt – az említett külföldi forrásokra hivatkozva – több magyar portál, köztük a HWSW.hu, a Portfolio.hu és az Index.hu is hozza. A témáról már mi is írtunk itt, némiképp előrevetítve a fejleményeket. Ráadásul kilép a cégtől Margo Georgiadis ügyvezető is, aki visszatér előző munkaadójához, a Google céghez.

A döntés hivatalos indoka: a rendkívül kedvezőtlen befektetői hangulat. A Groupon félelme, hogy a mai körülmények között jelentősen alulértékelné a vállalatokat. A világ vezető kuponoldala eddig sikerrel verte vissza például a Facebook kuponos kezdeményezését. Sőt, a közösségi oldal el is kezdte a kivonulást e piacról. Igaz a Google még fejleszti saját kuponos-klónját, de jelentős piaci részesedésre nem tudott egyelőre szert tenni. A legnagyobb rivális, a LivingSocial is nyilvános részvénykibocsátásra, (IPO-ra) készül. Júliusban meg is kötötte a részvénykibocsátás szervező bankokkal a szerződéseket.

A Groupon-halasztás meghatározatlan időre szól, ám ha a piacok megnyugszanak, még idén sor kerülhet az IPO-ra. A borús hangulat okán 2012-elejéről bizonytalan időre a Zynga is elhalasztotta a saját IPO-ját. Az ideges piacok miatt az IPO-k száma az elmúlt hónapban amúgy is nagyon nagyot esett: mindössze egyetlen vállalat, egy pénzügyi cég szánta rá magát ilyen lépésre.

A kozmetikázott Groupon jelentés okán a befektetők és az SCE, azaz az amerikai pénzügyi felügyelet is igen súlyos kritikát fogalmazott meg. Így a Groupon új jelentés benyújtására kényszerült, amelyből kiderült, a vállalat az általánosan elfogadott számvitelei alapelvek szerint masszívan veszteséges, ráadásul hiánya is egyre nő. A vitatott ACSOI (adjusted consolidated segment operation income) elszámolás gondosan elrejtette a Groupon masszív költségeit. A vezetőség szerint azért, mert az egyszeri, a növekedésre költött kiadások „félrevezethetik” a befektetőket. A vállalat eddig mintegy 930 millió dollárt fizetett ki korai tulajdonosainak: a legutolsó körben bevont 130 millió dollárból 120 milliót azonnal ki is vettek a cégből. Ez azt jelenti, hogy miközben új befektetők egyre nagyobb tulajdonhányadot szereznek, a cég működését részleteiben ismerők folyamatosan szállnak ki belőle – írja a HWSW.hu portál. Véleményük szerint is egyszerűen az összeomlás szélén áll a Groupon-modell.

Az említett felügyeleti cécó okán leadott új eredménykimutatás szerint a Groupon tavalyi forgalma a korábban jelzett 713 millió dollár helyett csak 312 millió dollár volt. A Groupon korábban a teljes átmenő forgalmát feltüntette bevételként, amelyen a kereskedőkkel is osztozik. Ráadásul az SEC immár másodszor kötelezte eredménykimutatásának módosítására a Groupont.

A kuponos cég nyilvánosságra hozta a kuponvásárlók adatait is, ezek szerint tavaly év végén 50 milliós közönség kap rendszeresen ajánlatokat tőlük. Viszont csak 9 millióan vásároltak végül kedvezményre jogosító kuponokat, és köztük 4 millióan voltak, akik egynél többet vettek. Az összesen eladott kuponok száma meghaladta a 30 milliót, egy eladott kuponra pedig 10,3 dollár bevétel jutott. Az idei első félév végén 115 millió előfizetővel és 23 millió vásárlóval rendelkezett a Groupon, akik 60 millió kupont vettek, az egy kuponra jutó átlagos bevétel 11,4 dollárra nőtt.

Emlékeztetőül: a Groupon júniusban még 750 millió dollárt tőkét akart bevonni nyilvános részvénykibocsátással. Mivel a céget 20 milliárd dollárra értékelték. Előbb őszre halasztotta a tőzsdére vonulást, most már azonban már az is kérdéses, megkezdődik-e 2011-ben a kereskedés a parketten Groupon-részvényekkel.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .