A világ 90 százaléka mobil szélessváon lesz öt év múlva

2020-ra a világ népességének 70%-a okostelefon-felhasználó lesz – 6,1 milliárd ember. A videó-forgalom várhatóan évente 55%-kal nő 2020-ig, a teljes adatforgalom 80 százalékát a mobil eszközök adják!

Az Ericsson legújabb Mobilitási Jelentése megállapítja, hogy 2020-ra a fejlett mobiltechnológia általánossá válik az egész világon: az okostelefon előfizetések száma több mint kétszeresére nő, és eléri a 6,1 milliárdot, a világ népességének 70%-a használ majd okostelefont, és 90%-uk él majd mobil szélessávú hálózattal lefedett otthonban.

1

A jelentés érdekes megállapítása, hogy az érett piacokon a növekedés forrása az egy személyre jutó eszközök számának növekedése lesz. A fejlődő régiókban az új előfizetők számának felduzzadása várható, mivel az okostelefonok egyre megfizethetőbbé válnak.

Az okostelefonok számának folyamatos növekedése magával hozza az adathasználat növekedésének a felgyorsulását: az okostelefonok adatforgalma a becslések szerint 2020-ra a tízszeresére nő, amikor is a teljes mobil adatforgalom 80%-át az okostelefonokon bonyolított forgalom teszi majd ki.

A hálózatba kapcsolható eszközök számának növekedése mögött elsődlegesen az alkalmazások és üzleti modellek bővülő kínálata és ezzel párhuzamosan a csökkenő modem költségek állnak.

Rima Qureshi, az Ericsson elnökhelyettese és stratégiai vezetője szerint: „Ez a rendkívüli növekedés, amit a fejlett mobiltechnológia és az adathasználat terén tapasztalunk, és amely mögött a mobilkapcsolatok elterjedése és az okostelefonok térnyerése áll, a napjainkban zajló elképesztő adatforradalmat a floppy lemez megjelenéséhez teszi hasonlatossá. Látjuk a lehetőséget a tömegméretű átalakulásra, amely a telekommunikációs szolgáltatók és mások számára tömérdek lehetőséget kínál új bevételi források kiaknázására. Az új lehetőségek ugyanakkor megkövetelik, hogy nagyobb figyelmet fordítsunk a költséghatékony teljesítményre és nyitottak legyünk az új üzleti modellekre, hogy versenyképesek és hatékonyak maradjunk.”

A mobil videó-forgalom 2020-ig minden évben megdöbbentő mértékben, évi 55%-kal növekszik majd, és az időszak végére a teljes mobil adatforgalom körülbelül 60%-át teszi majd ki. A növekedés elsődleges forrása a felhasználók preferenciáinak eltolódása lesz a videó streaming szolgáltatások irányába, valamint a videó részarányának növekedése az online tartalmakon belül, beleértve a híreket, a hirdetéseket és a közösségi médiát.

2

Ha megnézzük a fejlett mobil szélessávú piacok adatfogyasztását, azt látjuk, hogy a forgalom egy jelentős részét az előfizetők egy korlátozott köre generálja. Ezek a nagy adatfelhasználók az összes előfizetőnek mindössze 10%-át képviselik, ugyanakkor ők adják a teljes adatforgalom 55%-át. A videó domináns szerepet játszik a nagyfelhasználók körében, akik jellemzően naponta körülbelül egy órányi videót néznek, azaz húszszor annyit, mint az átlag felhasználó.

AZ EURÓPAI MOBILITÁS VÁLTOZÁSAI:

Az európai országokban az elmúlt két évben csaknem kétszeresére nőtt az okostelefonok penetrációja a háztartásokban. Kelet-Európa fejlődő piacain a háztartásokban megháromszorozódott az okostelefon penetráció. A nagyon fejlett piacokon, mint az Egyesült Királyság vagy Svédország, ez a szám már meghaladta az asztali számítógépekét.

3

A táblagépeket elsősorban az okostelefonokkal párhuzamosan használják, így ezek penetrációja is jelentős növekedést mutat, a 2012-ben mért mindössze 18%-hoz képest 2014-ben már megközelítette az 50%-ot.

„A felhasználók tisztában vannak a jó minőségű kapcsolat előnyeivel, és tudják, hogy a technológia milyen jelentős szerepet játszik az életükben. Az európaiak több mint egyharmada állítja, hogy nagyon fontos számára, hogy bárhol is tartózkodik, elérhesse az internetet.” – mondta el Jakab Roland, az Ericsson Magyarország ügyvezető igazgatója.

Ahogy az alábbi ábra mutatja, az okostelefon a legkedveltebb eszköz olyankor, amikor a mobilitás az alapvető követelmény, például üzenetküldésnél és hanghívásoknál. Az európai internet felhasználók körében az okostelefonokat és a táblagépeket egyre gyakrabban használják játékra és a közösségi háló elérésére. A helyhez kötöttebb eszközök, például az asztali számítógépek és laptopok esetében a leggyakoribb tevékenység a netes böngészés, ami az európai internet felhasználók 93%-ára jellemző. Az online vásárlás és a közösségi média felkeresése a második és a harmadik leggyakoribb tevékenység ezeken az eszközökön.

4

Európában minden országban vannak még WCDMA/HSPA hálózatok, mégis csaknem valamennyi országban bevezették már az LTE-t. Az LTE előfizetések száma egész Európában növekszik. Nyugat-Európában van a legtöbb LTE előfizetés, míg Kelet-Európa ezen a téren lemaradásban van, mivel itt más országoknál később osztották ki a frekvencia tartományt. Az LTE előfizetések száma Európában 2014 folyamán a háromszorosára nőtt és elérte a mobil előfizetések 8%-át. 2020 végére körülbelül 700 millió LTE előfizetés lesz, ami az összes mobil előfizetés nagyjából 55%-ának felel majd meg.

5

2020 végére Európában a mobilforgalom eléri majd a havi 6,2 ExaByte-ot (EB) – ez körülbelül a nyolcszorosa a 2014. évi forgalomnak. Az elkövetkező években a mobil hangforgalom enyhe növekedése várható, ez azonban szinte semmiféle hatással nem lesz a teljes mobilforgalom nagyságára. A mobil adatforgalom továbbra is egyenletesen emelkedik, és 2014-ben 50%-kal nőtt az előző évhez képest.

6

A mobiltelefon szegmensben a forgalmat elsődlegesen az okostelefonok generálják. A mobil hálózatokon bonyolított teljes havi okostelefon forgalom 2014 és 2020 között a kilencszeresére nő majd.

7

A hálózatba kapcsolt eszközök penetrációja az európai háztartásokban erős és folyamatos növekedést mutat; a növekedésből az okostelefonok és a táblagépek veszik ki leginkább a részüket. A képernyők váltogatása egyenes arányban áll a helyváltoztatással. Azok az emberek, akik a nap során gyakran változtatják a helyüket, hajlamosak a szolgáltatások elérésére használt eszközöket is váltogatni.

8

A Mobilitási jelentés előrejelzéseket, elemzéseket és belső véleményeket oszt meg a mobilforgalomról, az előfizetésekről és a fogyasztói magatartásról, bepillantást engedve napjaink hálózatba kapcsolt társadalmának aktuális forgalmi és piaci irányzataiba.

Az adatok testre szabása

Több infóra van szükséged? Készítsd el a Traffic Exploration Tool segítségével! Személyre szabott grafikonokat és táblázatokat lehet létrehozni a jelentésben szereplő adatok felhasználásával. Az információkat régió, előfizetés, technológia, forgalom és az eszköz típusa alapján lehet szűrni.

Kapcsolódó posztok:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.