Mihez kezdj negyedmilliárd forinttal? – interjú a Xeropan alapítójával

Egy nagy befektetést okosan elkölteni nagy kihívás – most a Xeropan alapító ügyvezetője, AlGharawi Attila (a képen legelöl) beszél arról, hogy a nyelvtanulást, hogyan sikerül félmilliónyi felhasználóhoz egy applikáción keresztül eljuttatni. A piacépítést az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures 250 milliós befektetése segíti tavaly augusztus óta.

Egy időben sokat lehetett hallani a Xeropanról itthon, de most nagyon ráfeküdtetek a külföldi piacokra. Bemutatnád pár szóban magad és a céged?
– AlGharawi Attila vagyok, nyelvtanár és van 500 000 nyelvtanulóm a világ 150 országában. A Xeropan oktatói platform (elérhető: iOS, Android, Web) vezetőjeként egy kalandos történetbe helyeztük a nyelvtanulást, oda, ahol a tanuló a főhős. A nyelvtanulót az ő privát nyelvtanára, Professzor Max segíti, akivel építenek egy időgépet és visszamennek a múltba, hogy helyrehozzák a jövőt. Napi kihívások, főellenségek és személyre szabott tanulópálya teszi a felhasználót hihetetlenül motiválttá.

Úgy tudom időközben kaptatok forrást a Hiventurestől. Mikor és mennyit?
– Tavaly, 2018 augusztusában 250 millió forintos befektetést kaptunk.

Pár mondatban azért kifejtenéd, hogy mi az említett programotok, megoldásotok lényege és az elmúlt 1-2 évben min dolgoztatok?
– A Xeropan egy nyelvtanító applikáció, melynek középpontjában a nyelvtanulók motiválása áll a játék és a tartalom kombinálásával, valamint egy forradalmi mesterséges intelligencia által vezérelt társalgási megoldással, ahol a felhasználók szabadon beszélhetnek. Képzeld csak el, van egy digitális nyelvtanárod, akivel különböző témákról beszélgethetsz, kijavít, motivál és segít. Nagyon hasonlóan ahhoz, mint egy anyanyelvű nyelvtanár és folyamatosan ott sziszeg a füledben, hogy gyerünk, küzdj meg a céljaidért!

Frissítitek gondolom a platformot, nem?
– A Xeropan legújabb verziójával 2 hónappal ezelőtt, 2019 júliusában indultunk el.

Rajtad kívül kik az alapítók? Hogyan találkoztak a problémával, hogyan kerültek közel a megoldáshoz?
– Elmesélem nektek a személyes történetünket és motivációinkat az üzlettársammal: Én magam nyelvtanár vagyok 10 éve vállalkozóként vezetem saját nyelviskolámat, alapító társamat pedig tanítványomként ismertem meg. Az üzlettársam, 38 éves sikeres üzletember, egy 600 fős vállalatot irányít, ugyanakkor 20 éves keserves tanulással, a hagyományos módszerrel nem tudta tökéletesíteni nyelvtudását. Ez nem az ő hibája volt. Tanáraként, új irányt mutatva, közösen tűztük ki célul, hogy megreformáljuk a nyelvoktatást és kifejlesztjük annak „Sirijét”! Így indult el évekkel ezelőtt a Xeropan gondolata.

Hogyan segítette a Hiventures a projekteteket?
– A Hiventures pénzügyi befektetése a legjobb pillanatban jött, akkoriban készen állt az AI beszéd technológiánk prototípusa, tudtuk, hogy létre lehet hozni egy eszközt, – ellentétben a versenytársainkkal, akik egy kiejtés gyakorlót hoztak létre – egy mesterséges intelligenciát, amivel az élő társalgást lehet gyakorolni különböző helyzetekben. A Hiventures befektetése tette lehetővé, hogy a technológiát piacra vigyük.

Milyen piaci potenciált láttok itthon, a régióban, Európában vagy akár távolabb?
– A mi piacunk óriási. Az Unesco 2014-es kutatása szerint, 2 milliárd nyelvtanuló van a világon. A Xeropan jelenleg egy 300 milliós piachoz szól közvetlenül! Mi angol nyelvet tanítunk a világ 15 legnépszerűbb nyelvén (64 ország) keresztül köztük: Francia, Német, Spanyol, Olasz, Magyar, Japán, Koreai, Portugál, Hindi, Indonéz, Török, Arab, Vietnámi, Orosz. A 300 millió nyelvtanuló 99%-ához két platformon keresztül jutunk el, a Google Play és a App Store-on keresztül.

Mennyi ügyfeletek jön be?
– Naponta több mint 1000 ember tölti le az alkalmazásunkat és tanul angolul. Piaconként eltérő, de a letöltők kb. 1-4%-a vásárol nálunk havi, negyedéves vagy éves előfizetést.

Hogyan fókuszáltok egy ilyen hatalmas piacon?
– A Google helyi, budapesti csapatával együttműködve szűkítettük le a fenti 64 országot 5 olyan országra, ahol a Google adatok szerint, a legnagyobb hajlandóság mutatkozik a tanulók részéről az edukációs appokon keresztüli vásárlásra. Így kezdtük meg 2 hónappal ezelőtt az ügyfélszerzési tevékenységeinket különböző hirdetési csatornákon keresztül, körülbelül havonta 5-6 millió forintos büdzsével. A célországok: Franciaország, Németország, Ausztria, Spanyolország és Olaszország.

Mi a fő probléma, amivel jelenleg foglalkoztok?
– Jelenleg a célországokban lévő pozitív ROI-n dolgozunk. Szuper hír, hogy Franciaországban már túllépte az előfizetők száma és azáltal termelt árbevétel az ott elköltött hirdetési büdzsénket. Nagyon sok piackutatást végzünk, például legutóbb a francia vásárló és nem vásárló felhasználóinkkal csináltunk személyes (Skype) mélyinterjúkat, hogy jobban megismerjük a szokásaikat és ezáltal tudjunk azokra reagálni.

Mire lenne szükségetek jelenleg leginkább?
– 2019 Q4-ben indítjuk az újabb fundraising kampányunkat és nyilván, mint minden startup, elsősorban mentort, embert keresünk. Hogy kiket? Jelenleg nálunk 20 ember dolgozik a nyelvoktatás jövőjén, de – komolyan mondom – tudnék adni 200 embernek is munkát, marketing, fejlesztői, oktatói területeken!

Szerinted hogyan lehet jól felépíteni az ötletet, mi kell a piacra jutáshoz?
– Aki egy 300 milliós B2C piacon labdába szeretne rúgni, annak szerintem iszonyatos kitartásra van szüksége, mire az első havi milliók megjelennek a számlán bevételként.

Az előző kérdést felteszem másképpen is: szerinted mi a három legfontosabb dolog egy startup életében?
Egy: az első vásárló ügyfél; kettő: az első nagyobb fundraising; három: az első 10 millió forintnyi nettó árbevétel.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..