A Bosch elindítja az első 5G campushálózatát Németországban

  • 5G-hálózatot épít ki a Bosch az Ipar 4.0 koncepcióra épülő stuttgart-feuerbachi gyárában
  • A hálózatot a Bosch és a Nokia közösen alakítja ki
  • A Bosch elérhetővé teszi az első ipari alkalmazásokra szánt 5G-képes termékeit
  • Michael Bolle: „Az 5G tovább erősíti a versenyképességünket és bővíti a lehetőségeinket az Ipar 4.0 területén”

A Bosch elindítja az első 5G campushálózatát az Ipar 4.0 koncepcióra épülő stuttgart-feuerbachi telephelyén. A vállalat célja, hogy az adatok megbízható és gyors továbbításával, valamint a gépek szinte azonnali reakciójával működjön a gyártás. A telephelyen első alkalommal nyílik lehetőség olyan kritikus alkalmazások vezeték nélküli bevezetésére, amelyek maximális pontosságot igényelnek. Az emberek és a gépek együttműködése biztonságos és zökkenőmentes módon valósul meg. „Az 5G tovább erősíti versenyképességünket és bővíti lehetőségeinket az Ipar 4.0 területén” – mondta Michael Bolle, a Bosch igazgatótanácsának tagja, valamint digitális és technológiai igazgatója. „Világszerte mintegy 250 gyárunkban indítjuk el az 5G hálózatot, lépésről lépésre haladva.” A vállalat továbbá 5G-képes termékeket is fejleszt, elérhetővé téve első ipari használatra tervezett megoldásait is.

A Bosch stuttgart-feuerbachi gyára az 5G úttörője
Az autonóm szállítójármű (ActiveShuttle) könnyedén mozog a gyárban, kikerüli az embereket, más járműveket vagy a tárolódobozokat. Akadály nélkül halad a gyártósor felé, ahol megáll, kirakja az árut, majd újra útnak indul. A jövő gyára valósággá válik a Bosch stuttgart-feuerbachi telephelyén, ahol olyan 5G-re épülő megoldásokat használnak majd, mint például az önjáró szállítórendszerek. „A campushálózatok az Ipar 4.0 fontos építőkövei” – hangsúlyozza Bolle. Ennek egyik meghatározó jellemzője a mindenütt jelen lévő, megszakítás nélküli hálózati lefedettség. A hálózat optimalizálható és testreszabható, még a rendkívül komplex ipari alkalmazásokhoz is. A feuerbachi telephelyen nyolc bázisállomás biztosítja a kiváló lefedettséget a mintegy 10 ezer négyzetméteres gyártóüzemben. Ez lehetővé teszi, hogy a vezeték nélkül csatlakoztatott gépek és rendszerek valós időben kommunikáljanak, és néhány milliszekundumon belül adatokat cseréljenek egymással.

A meglévő informatikai infrastruktúrába integrálva és folyamatosan figyelemmel kísérve, az 5G telephelyi hálózat maximális biztonságot és függetlenséget kínál.
„A campushálózatok segítségével ellenőrizhetjük, hogy mi történik a gyárban, valamint nyomon követhetjük az adatok útját a gyár falain belül és azokon kívül is” – mondta Bolle. A hálózatot a Bosch a Nokiával építette ki: a Bosch jelölte ki a felhasználási területeket, a Nokia pedig az 5G komponenseket biztosította. A két vállalat közösen felel a hálózat tervezéséért, működtetéséért, illetve javításáért. A feuerbachi projekt azért is különleges, mert az 5G-vel ötvözött Ipar 4.0-ás megoldásokat mesterséges intelligencia felhasználásával optimalizálják. A Német Szövetségi Oktatási és Kutatási Minisztérium által finanszírozott „KICK” projekt keretében a Nokia és más partnerek azt vizsgálják, hogy a mesterséges intelligencia hogyan egyszerűsítheti az 5G campushálózat működtetését és karbantartását.

A Bosch elérhetővé teszi az első ipari alkalmazásokra szánt 5G-képes termékeit
A nemzetközi tanácsadócég, a Capgemini felmérése szerint az ipari vállalatok 65 százaléka a technológia elérhetőségétől számított két éven belül tervezi az 5G telepítését. Azok a vállalatoknak, amelyek szeretnének élni az 5G által kínált lehetőségekkel nemcsak hálózatra, hanem vezeték nélküli berendezésekre és gépekre is szüksége van. „Határozott elképzelésünk van a jövő gyáráról, valamint arról, hogyan kell fejlesztenünk termékeinket, hogy megfeleljünk a követelményeinek. Az 5G egy „ugródeszka-innováció”, olyan technológia, amely alapvetően változtatja meg a piacot” – mondja Rolf Najork, a Bosch igazgatótanácsának ipari technológiáért felelős tagja. A Bosch 5G-képes termékeket is gyárt, a vállalat a 2019-es hannoveri kiállításon mutatta be az ActiveShuttle szállító járművet, amely 5G-kompatibilis, intelligens szoftvere lehetővé teszi, hogy egyszerűen és biztonságosan lehessen integrálni intralogisztikai rendszerekbe. A Bosch Rexroth ctrlX Automation platformját a kezdetektől az 5G-re tervezték. „Új irányt mutatunk és áthidaljuk az ellenőrzési rendszerek, az IT és a dolgok internete (IoT) közötti szakadékot. Az új vezérlési technológiánk az új mobil kommunikációs szabványt fogja használni az eszközök széles skálájának csatlakoztatásához” – mondta Najork.

A Bosch az 5G-vel formálja a jövőt
Az 5G nemcsak a gyártóiparra, hanem az egészségügyre, a mezőgazdaságra, a mobilitásra és a városfejlesztésre is hatással van. Szakértői becslések szerint 2025-re akár 70 milliárd hálózatba kapcsolt készülék működhet majd világszerte, az ipari robotoktól az önjáró autókon át a szántóföldi talaj tápanyagtartalmáról, a nedvességtartalmáról információt szolgáltató szenzorokig.

A Bosch aktív szerepet játszik az 5G alakításában, a vállalat már 2014-ben megkezdte az ötödik generációs mobilhálózati technológia kutatását. Ennek keretében olyan projekteket végez, mint például az 5G NetMobil, amely megmutatja, hogyan lehet teljes mértékben összekapcsolni a járművezetést és biztonságosabbá tenni a modern kommunikációs technológiát. Mindeközben a nemzetközi 5G-SMART szövetség azt vizsgálja, hogy milyen hatásai lehetnek az 5G-nek a komplex félvezető-gyártásra. Ezeket az eredményeket is felhasználják az 5G hálózatok tervezésénél, köztük a Bosch új drezdai félvezető gyárban, amely az első naptól kezdve használni tudja az 5G-t. A Bosch emellett jelenleg az 5G-ACIA kezdeményezés elnökségéért is felel, amelynek több mint 70 tagvállalata azon dolgozik, hogy az 5G már a kezdetektől megfeleljen a gyártóipar igényeinek. A hálózatba kapcsolt mobilitás, az okosotthonok, illetve a hálózatba kapcsolt ipar számára megoldásokat nyújtó vezető IoT vállalatként a Bosch a jövőformáló megoldások hajtóerejeként tekint az 5G-re.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .