Blogzine

A legnagyobb startup sztori?

66-68 dollárra emelték a kínai óriás részvényeinek kibocsátási árát

A Facebook óta nem zajlott részvénykibocsátás, amelyet a befektetők világszerte annyira vártak volna, mint az Alibabáét. A papír hivatalos árazása most csütörtökön, szeptember 18-án történik meg, a kereskedés pedig 19-én indul el a New York-i tőzsdén. Peter Garnry, a Saxo Bank részvénypiaci stratégája úgy látja, ez a valaha volt legnagyobb tőzsdei kibocsátás lehet: a cégméret, az intézményi befektetők körében elért ismertség, a növekedési ütem és profittermelő képesség együttesen ezt támasztják alá. A szakértő szerint az Alibaba új részvényesei Kína növekedéséből profitálhatnak egy olyan korszakban, amikor az ázsiai óriás gazdaságát az online kereskedelem robbanásszerű fejlődésének segítségével fogyasztói alapokra helyezi.

Peter_Garnry_Saxo_Bank„Az Alibaba hihetetlen lehetőségeket kínál: Kínában az internetes vásárlások az elmúlt időszakban évente több mint 25 százalékkal nőttek, a cég piaci részesedése közel 80 százalékos” – mondta Peter Garnry, a Saxo Bank részvénypiaci stratégája. – „Az Alibaba egy 180 milliárd dolláros cég lesz, amelyből akár rövid-, akár hosszú távú befektetések révén mindenki részt akar magának.”

Kína és az online világ: elképesztő potenciál

Az Alibaba, a Jack Ma által 1999-ben alapított kínai e-kereskedelmi vállalat az Amazon és az eBay „keveréke”, amely – aukciós lehetőség nélkül – összeköti az eladókat és a vevőket. Két legnagyobb weboldala, a Taobao és a Tmall együtt az összes kínai csomagszállítás több mint felét adja, és ezeken az oldalakon több áru cserél gazdát, mint az Amazonon és az eBay-en együttvéve. Az Alibaba előző negyedévének eredménye alapján a bevétel 46 százalékkal nőtt az elmúlt év során, de a cég profittermelő képessége is példátlan. Az EBITDA aránya, amely a 2010-es pénzügyi évben még 21 százalékos volt, az elmúlt évben 58 százalékra ugrott, vagyis a vállalat a méretgazdaságosságot tekintve magasabb szintre lépett. A 2015-ös pénzügyi évre az eredményvárakozás 77 milliárd renminbi, a 2010-2014 között mért éves átlagos növekedés pedig 63 százalékos.

A kínai gazdaság fejlődése a következő években szintén az Alibaba malmára hajtja majd a vizet. Kínában az internethasználók számát 2013-ban 618 millióra becsülték; ez a szám 2016-ra 790 milliósra nőhet, miközben az internetet ma a kínaiak mindössze 46 százaléka használja. Az online vásárlásban még ennél is hosszabb távú növekedési lehetőség van: 2013-ban közel 1,9 trillió renminbit érő piac volt; két év múlva több mint 4,7 trilliós üzlet lesz; elterjedtsége pedig a tavalyi 8 százalékról várhatóan 14,5 százalékra nő 2016-ban.

Alibaba-részvény: túlárazás vagy túl konzervatív értékelés?

A tőzsdén szeptember 18-án induló nyilvános kibocsátás során az Alibaba 123 076 931 darab új részvényt kínál eladásra, a legfrissebb hírek szerint – az eredetileg tervezett 60-66 dolláros sáv után – 66-68 dollár közötti árfolyamon. A részvénycsomagért a cég középáron számítva 8,24 milliárd dollárnyi friss tőkét vonhat be. Ezen túl, a jelenlegi részvényesek összesen 197 029 169 darab részvényt adnak el, illetve további 48 015 900 darab részvény értékesítésére lesz lehetőség túljegyzés esetén. A befektetőknek így a nyilvános kibocsátás keretében összesen 368 122 000 darab részvényt, ajánlanak fel, amely mintegy 15 százalékos részvénycsomagot jelent. Ha a nyilvános kibocsátás utáni állapotot nézzük, a teljes részvénymennyiség 2 457 339 231 darab lesz, amely alapján a cég piaci értéke 67 dolláros kibocsátási középárfolyammal számolva közel 165 milliárd dollárt tesz ki. A kibocsátást követően a készpénztartalék és a rövid távú követelések összege 14,8 milliárd dollár lesz; a kamatteherrel együtt számított kötelezettség pedig 7,9 milliárd, így cégértékként 158 milliárddal számolhatunk.

Az Alibaba nyilvános kibocsátását az elképesztő méret és a fenti számok miatt óriási érdeklődés övezi, mind a globális nagybefektetők, mind a kisbefektetők részéről. A részvény értékelését sokan, sokféle szemszögből elemzik majd, így a fő kérdés, hogy milyen feltevésekre alapozunk és ennek megfelelően mekkora értékelési szorzót használhatunk.

„Az elmúlt 12 hónapban az Alibaba 9,4 milliárd dollár bevételt tudott felmutatni, 5,4 milliárdos EBITDA mellett. Ezek a számok a várakozások alapján 13,1 milliárdra, illetve 7,9 milliárdra emelkednek a következő egy évben. A 148 milliárd dolláros cégérték alapján ez 29,3-as  cégérték/EBITDA-mutatót, illetve 12 hónapra előremutató várakozásnál 20-as szorzót jelent. Bár érthető, hogy a kibocsátó nem akarja elkövetni ugyanazt a hibát, mint korábban a Facebook, vagyis nem kívánja a kibocsátáskor túlárazni a részvényt, úgy látjuk, hogy az Alibaba-papír értékelése még a 66-68 dollár közötti árral is túlságosan konzervatív” – emelte ki Peter Garnry. – „Azok, akik szerint az Alibaba túlértékelt, feltehetően a rövid távú árazás két fő szempontja szerint vizsgálják a befektetést: a tőkebefektetés várható hozama, illetve a tőkeköltség alapján. Van azonban egy harmadik dimenzió, amellyel nehezebb számolni, mégsem lehet tőle eltekinteni. Ez a várható növekedési ütem, amely a Facebook esetében, például, minden előzetes várakozást felülmúlt. Véleményem szerint, aki hosszú távú befektetésben gondolkodik, azért vásárol nyugodtan az Alibaba papírjaiból, mert ezen keresztül a kínai gazdaság növekedéséből és a globális online kereskedelem további térnyeréséből profitálhat.”

Megosztás