Blogzine

Carsharing siker: $100 milliós deal!

Aki most indít carsharing megoldást annak komolyan feladta a leckét a hét egyik legnagyobb befektetése. Európa idei legnagyobb deal-je született meg a héten egy francia cég irányában. 100 millió dolláros giga befektetés a Szilícium legnagyobb tőkealapjaitól! Az Über versenytársa!

FRANCIA SIKER

A francia BlaBlaCar 100 millió dollárt (!) kapott a Szilícium völgy legnagyobb befektetőitől. Az akviráló csoportot az Index Ventures vezeti és a pénz összedobásában részt vett még a Prezibe korábban befektető Accel Partners is, a többi részletet ITT olvashatjátok.

bla2

Ezzel lényegében Európa felzárkózott az amerikai greentech piachoz a legnagyobb befektetések kapcsán. Talán az iparág (és a start-up szcéna) legnagyobb befektetése (pontosabban IPO-ja) a Tesla sikere volt.

infog2

GREENTECH VILÁGTRENDEK

Igazából a Tesla a semmiből érkezve, amolyan „összeszerelő” műhelyként indulva kezdte el forradalmasítani a teljes autóipart. Azóta a Mercedes, BMW, Toyota konszernek igazi riválusuknak tekintik. A Tesla mögött egy kicsiny 300 millió dolláros San Francisco-i tőkealap, a DBL áll, akinél tavaly nyáron volt szerencsém járni. Nagyon szerények voltak, és anno itt írtam az akkori élményről.

 

Nos a Tesla és a napfarmok (solar farm) befektetési hype-ja óta (kb. 2012-től) senki nem kérdőjelezi meg az az erős befektetési trendet, amely a Szilícium völgyben is tarol. Nevezetesen, hogy a hagyományos hightech (ICT, mobil, web) befektetések mellett egyre nagyobb teret nyernek az ún. cleantech vagy greentech befektetések. És ebben a legnagyobb tőkealapok is az élen járnak (pl. Sequioa, Koshla, Accel, Horrowitz) Előbbit kifejezést inkább az USA-ban, utóbbit pedig Európában használjuk. De kb. ugyanazt jelenti a szakmai gyakorlatban. Azaz olyan befektetések gyűjtőfogalma, amely a kezdeti rossz beidegződés ellenére nem kimondottan a környezetvédelemről szólnak, mint ahogy azt sokan hiszik…

EURÓPAI CLEANTECH VILÁG

 

Nem, mert ugyan a cleantech alapvetően elismeri a fenntartható gazdasági fejlődés szükségességét, de olyan technológiákat tartalmaz, amelyek ugyanúgy forradalmiak (lásd „emerging”), mint mondjuk a webes világ új eszközei. Ilyen felkapott greentech befektetési területnek számít többek között: a nap- és szélenergia, energiatárolás, energia hatékonysággal kapcsolatos alkalmazások (nemcsak szoftver!), vegyipari és biotech fejlesztések, mezőgazdasági megoldások, vízgazdálkodással kapcsolatos innovációk és a közelekedés forradalmasítása. Ilyen start-upokat inkubálok lassan 1,5 éve a Climate-KIC európai program részére, lényegében 6 társország inkubátoraival közösen dolgozunk: hollandokkal, angolokkal, spanyolokkal és a többiekkel. Tavaly még semmit sem tudtam erről az iparágról, mára rengeteg érdekes és leginkább „emerging” ötlettel és céggel ismerkedtem meg Európában, a program révén.

Ebbe a greentech-körbe tartoznak a közelekedés optimalizációját tartalmazó start-up-ok, mint amilyen a mostani befektetés, a BlaBlaCar vagy nagy riválisa az Über (erről is írtam korábban ITT). Ezt összefoglalóan „smart city”-nek hívjuk és idetartoznak akár azok a szoftveres eszközök, applikációk is, amelyek az autók, biciklik megosztását, a közelekedés optimalizálását jelentik. Izgalmas start-up-ot láttam Holandiában – mi ugyanis a Climate-KIC Accelerációs Program regionális központjaként inkubálunk hasonló projekteket.

Nos a holland Climate-KIC-es start-up egy olyan felhő szolgáltatást vezet be, amely révén a Hollandiában közelekedő elektromos buzsok energia felhasználását optimalizálják. Az eszköz révén a forgalomiránytó látja, hogy miért közlekedik az egyik busz mondjuk 300km-es napi hatótávon és ugyanazzal a töltéssel miért mehet a másik 500 km-es napi adagot. A különbséget a vezetési stílus adja, amely azonosítását követően a rendszer javaslatokat tesz és a buszvezetőt koordinálja, annak érdekében, hogy az elektromos fogyasztás a lehető legjobb legyen. Ezzel a buszhálózat takarékosabban közlekedhet.

BLABLACAR VS ÜBER

No de térjünk csak vissza a BlaBlaCar befektetéshez! És vizsgáljuk meg a hátterét. A mostani 100 milliós tranzakció jelentése és várható iparági következményei a következőek:

(1) Az Über nagyon komoly piaci versenytársat kapott. Köztudott, hogy az Über az utóbbi időben – főleg az európai piacon – komoly fogyasztói és politikai ellenállásba ütközött. Még olyan piacokon is felléptek ellene (pl. a taxisok tűntettek Spanyolországban), ahol meg sem jelent.

uber-protests-europe

Az Über helyzetét nehezíti, hogy üzleti modellje számos országban sérti a helyi törvényeket (pl. Magyarországon is), illetve az Über a híresztelések ellenére nem mondja el, hogy az adott szakaszon valójában mennyit kell fizetni. Értesüléseink szerint ugyanis az Über – a website-ján publikáltak ellenére – lényegében optimalizálja a keresletet és ahhoz köti az árat. Azaz, ha az adott régióban kevés a sofőr és sok az utas, akkor emeli az árat… Csakhogy ezt publikusan sehol sem látni!

BlaBlaCar_community

(2) Az Über modellje tehát számos ponton sérti az európai szabályokat. A most megjelenő BlaBlaCar fejlődése impozáns (nézd meg a cikkben hány helyen van már jelen!) Illetve a modellje is szimpatikusabb, hiszen nem a „felvágós” limuzin szervízt modellezi, hanem olyan jobbára vidéki utakat optimlizál, ahol mondjuk valaki egy vidéki városból egy messzebb lévő városba megy. Azaz a távolsági busz, vonat-járatok alternatívája lehet… Ez pedig elsőre is életképesebbnek tűnik, hiszen ezekre a távokra tipikusan nem taxival megyünk… és így nem sérti például a taxisok munkáját, hanem egy teljesen új szolgáltatási kört jelent azoknak, akik mondjuk vonat helyett szívesen társulnának be egy gépkocsis utazásba, de ehhez nincs autójuk. Szerintem ez nagyon klassz alternatíva!

Spanish Taxi Drivers Protest Against Uber Technologies Inc. Taxi App

(3) A mostani tranzakció értéke mutatja, hogy a közösségi „sharing” modellek továbbra is erősebbek lehetnek egy elitista szolgáltatással (= Über) szemben. És talán start-up szemmel szimpatikusabbak is. Az, hogy a Szilícium völgy legnagyobb tőkealapjai 100 millió dollárt tettek be az ügybe, mutatja, hogy globális léptékben is kiemelkedő lehet egy ilyen projekt!

 

(4) Erősíti a trendet, amely mostanában párhuzamosan fejlődik ebben az iparágban. Az egyik ága az  önjáró autók (pl. Google), elektromos közlekedési eszközök (pl. Tesla). A másik ága a városi, vagy vidéki közlekedés optimalizálása, hatékonyságának növelése (pl. Über, BlaBla vagy a német WunderCar, amely épp most terjeszkedik itthon stb)  Hiszen ezek a jövőben össze fognak érni! Képzeljük csak el, hogy en önjáró autó megérkezik a házunk elé és „összeszed” minket, a hasonló uticéllel menő többi utassal együtt! Ez talán már 5-6 év múlva valóság lehet.

No ezek után nem lesz könnyű azokkal az új pesti start-up-okkal, akikkel a Climate-KIC inkubációban éppen az ilyen sharing megoldásokon dolgozunk. De talán majd írok róluk hamarosan: KARMA (Ambrovics Gergő) és Route4you (Bodó Peti)

Íme a KARMÁS csapatom, hajrá:

karma

Akit a téma tovább érdekel, néhány klassz cikk róla: ITT  és ITT

Megosztás