Blogzine

Meglepő adatok a pénzügyi esélyegyenlőségről

A bankkapcsolattal nem rendelkező személyek harmada teljes munkaidőben dolgozik.

Meglepő eredményekkel szolgált a Mastercard legfrissebb európai kutatása: a bankkapcsolattal nem rendelkező, ügyeiket főleg készpénzben intéző személyek harmada teljes munkaidőben dolgozik, 35%-a pedig 18-34 éves.  A Világbank adatai szerint mintegy 138 millió európai állampolgár esik el a pénzügyi szolgáltatások nyújtotta előnyöktől, bankszámla illetve banki fizetési megoldások nélkül élve az életét.
A Mastercard kutatásában arra kereste a választ, hogy mi jellemzi a pénzügyi szolgáltatásokat el nem érő polgárokat Európában, kik ők, hogyan élnek, és milyen lehetőségeik vannak a pénzügyi integrációra. A felmérés rávilágított, hogy a bankkapcsolattal nem rendelkező személyek 87 százaléka egész életét ugyanabban az országban tölti. A többség készpénzzel fizet az albérletért(38%) és az igénybe vett szolgáltatásokért (88%)egyaránt. Meglepő módon ugyanakkor jelentősen nő a digitális szolgáltatások használata ebben a csoportban is. Az okostelefonok terjedésének köszönhetően három év alatt 29-ről 49 százalékra nőtt azok aránya, akik hozzáférnek e technológiához. A megkérdezettek 27 százaléka azonban még mindig nem fér hozzá az alapvető pénzügyi termékekhez és szolgáltatásokhoz, ami egyértelműen mutatja, hogy egyre inkább különválnak azok a csoportok, akik a digitális, és azok, akik a pénzügyi szolgáltatásokat használják.

A kutatásból az is látható, hogy kiszolgáltatottá válhatnak azok a csoportok, akiknek folyamatosan a készpénzes fizetésre kell hagyatkozniuk– elveszíthetik vagy ellophatják tőlük a pénzünket,de elesnek olyan kényelmi szolgáltatásoktól is, mint az előre utalás vagy az időzített fizetés.Ugyanakkor költéseiket sem tudják olyan könnyen nyomon követni, mint ahogy azt elektronikus fizetési módok használatával tehetnék. Így fordulhat elő, hogy sokan olyan nem megfelelő,vagy alternatív fizetési módokat választanak, amelyek a későbbiekben könnyen adósságcsapdához vezethetnek.

A kutatás eredményeit kommentálva, Ann Cairns, a Mastercard nemzetközi ügyekértfelelős elnöke elmondta:„A pénzügyi esélyegyenlőség problémájára sokan úgy tekintenek, mintha az csak a fejlődő országokat érintené,a kutatásunkazonban azt mutatja, hogy Európa fejlettnek tekintett részén is – ahogy szerte a világon – sokan nélkülözik a pénzügyi szolgáltatásokat. A pénzügyi esélyegyenlőség fejlesztése a lakosság életminősége szempontjából is rendkívüli jelentőséggel bír. Ennek hiányában az embereknekle kell mondaniuk a biztonságról, a kényelemről, és a világgazdasághoz való kapcsolódásról. Együttműködéssel, oktatással és innovációval azonban egyszerűen orvosolható ez a hiányosság, ehhez pedig számos eszköz és technológiai megoldás is rendelkezésre áll.”
A felmérésből kiderül, hogy többnyire a bankokkal szembeni bizalmatlanság és az ismerethiány az oka annak, hogy egyesek nem veszik igénybe a pénzügyi szolgáltatásokat. A megkérdezettek ötöde a jövőben sem szeretne bankszámlát nyitni, további tíz százalékpedig nem szívesen bízná a pénzét egy bankra. Az innováció és az oktatás együttes alkalmazásával a digitális prepaid megoldások és az elektronikus fizetés segíthetnek áthidalni a technológia és a pénzügyi szolgáltatások közötti szakadékot.
Ann Cairns hozzátette: „Ami a pénzügyi integrációt illeti, rendkívül nyugtalanítók a kutatásunk eredményei. Ugyanakkor, ha arra gondolunk, hogy a mobiltelefonok milyen gyors ütemben terjednek, egyértelművé válik, hogy a technológiai kínálhat megoldást nyújthat az egyenlőtlenségekre. A technológia fejlődéséhez csatlakozva olyan új megoldásokat fejleszthetünk ki, amelyek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy Európában mindenki hozzáférjen a pénzügyi rendszerekhez. A pénzügyi esélyegyenlőség fejlesztésével milliók életét könnyíthetjük meg, így haladva egy igazságosabb és egyenlőbb társadalom felé.”

A teljes riport (angol nyelven) a következő linken érhető el:

http://newsroom.mastercard.com/wp-content/uploads/2016/12/Road-to-Inclusion_Mastercard-Financial-Inclusion-Survey-2016.pdf

 

A kutatásról:
A kutatást a Mastercard megbízásából azIpsos globális kutatóvállalat készítette, személyes interjúk felvételével,Európa-szerte hat országban (Egyesült Királyság, Lengyelország, Olaszország, Oroszország, Franciaország, Spanyolország), 635 fő részvételével. Az adatfelvétel 2016. július 18 – augusztus 10 között zajlott. A hibaszázalék +/- 3 százalék a teljes lefedettséget nézve, és +/- 6 százalék az egyes országokat tekintve.

 

Megosztás