Big data és közösségi média az álláskeresésben

percek alatt készül el rólunk személyiségrajzunk és szakmai előéletünk az interenetes lábnyomainkból.

A munkavállalók kiválasztása során számos multinacionális vállalat jött rá arra, hogy a tradicionális feltételek – mint az elvégzett iskola minősége, jegyek, szakmai tapasztalat – helyett sokkal hatékonyabb mérőszámokat is be tudnak venni a keresési folyamatban. A legújabb megközelítés alapján az alkalmazkodó képesség, a tanulási hajlam, a rugalmasság és az érzelmi intelligencia kerültek előtérbe. Ezeket a tulajdonságokat egy önéletrajzban, vagy egy állásinterjúban nehéz elemezni, a jelentkezők internetezési szokásaiból azonban pontosan modellezhetőek.

Önéletrajzunk és referenciáink a szakmai munkásságunkról, a felvételi beszélgetéseink pedig az adott pozíció iránti érdeklődésünkről pontos képet adnak, személyiségünket leghatékonyabban azonban a közösségi médiában való aktivitásunk, internetes érdeklődési körünk, keresési szokásaink és fogyasztásunk (Magyarországon szigorúan csak a jelentkező beleegyezésével ellenőrizhető tartalmak) tükrözi. 2013-ban ezért számolnunk kell azzal, hogy minden lábnyom, amit online hagyunk magunkról pozitív, vagy negatív irányba is befolyásolhatja a rólunk kialakult képet.

„Minden cég arra törekszik, hogy megtalálja a legideálisabb jelöltet és minden álláskereső szeretné megtalálni a számára legmegfelelőbb pozíciót. A klasszikus eszközök mellett ezt a folyamatot számos eszközzel segíthetjük.” – nyilatkozta Zsédely Krisztián, a Profession.hu értékesítési vezetője. – „Életünk egyre nagyobb részét az interneten töltjük, kapcsolati hálónkat is a közösségi média segítségével ápoljuk. A Profession.hu ezeket a trendeket kihasználva teszi hatékonyabbá a munkakeresés folyamatát. A rendszerünkön keresztül a munkakeresők megnézhetik, dolgozik-e ismerősük egy adott cégnél, referenciákat kérhetnek korábbi munkaadóiktól és kollégáiktól. Hirdetőink pedig az ajánlásokat látva és saját dolgozóik tanácsait figyelembe véve könnyebben dönthetnek.” –tette hozzá.

A 60-as években elterjedt állásbörzéket a 90-es évek végén a nagyvállalatok saját honlapjaira kirakott álláshirdetései váltották, amiket a 2000-es évek elejétől, az állásportálok tettek elavulttá. A következő lépés ezen oldalak és a közösségi felületek lehetőségeinek egyesítése. A közös ismerős megtalálása, a referenciák begyűjtése és ellenőrzése, valamint a személyiség jegyek feltérképezése a kezdetek óta segíti az álláskeresést, illetve a munkatárstoborzást, az új lehetőségek csupán lépésről-lépésre gyorsabbá és biztonságosabbá tették ezeket a folyamatokat.

A tradicionálisnak számító eszközök, mint az önéletrajz és a motivációs levél mellett most online szakmai tevékenységünk biztosítja a kiemelt figyelmet egy jelentkezésnél: egy számítástechnikai cégnél pozitívum, ha aktív résztvevők vagyunk a szakmai fórumokon, autókereskedőként számít, ha kommenteljük a téma cikkeit, egy élelmiszeripari vállalat pedig értékelheti, ha gasztro mini-blogot vezetünk.

Kapcsolódó posztok:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.